Utflykter i skymningsland
Ett dovt och mörkt ljudlandskap står The Hanged Man för på sitt debutalbum.
Rebecka Rolfart har tidigare varit med i Those Dancing Days och Volcano. Nu är hon solo under namnet The Hanged Man och debuterar med minialbumet First Quarter Moon.
För de som väntar sig ett sound i närheten av Those Dancing Days väntar en överraskning. First Quarter Moon är mer gothig med dova, mörka och lätt 80-talsaktiga syntmattor. Inledande The Island förtydligar dessutom färdriktningen med ett par uppriktigt menade metalriff, och en text som berättar om ett möte med djävulen.
Efter att ha brutit upp från Volcano kände Rolfart att hon ville lyssna på sig själv, vända sig inåt mot ett djup och ett mörker, som var både skrämmande och tryggande. Utflykterna i detta skymningsland är dock upplyftande, men som många debuter känns den något splittrad i ambitionen attt visa upp olika sidor – mest tydligt exemplifierat i Räven, där Rolfart plötsligt beslutar sig för att sjunga på svenska och helt plötsligt låter som en helt annan artist.