Skånes Fria

Tävling är en allvarlig lek

Teater 23:s nya pjäs Guldmedaljören är en föreställning för barn om tävling. Varför är det så viktigt att komma först? Och om du nu vinner hela tiden, varför känns det inte så bra som du hade trott att det skulle göra?

– Jag ska vinna idag, jag är en fantastiskt vinnande vinnare!

Den lurviga lila nallen säger sitt mantra gång på gång inför att tävlingen ska börja.

– Det var det löjligaste jag har hört, du är ju ingen vinnare, du är en förlorare, skrattar den orange tävlande. Hon som har vunnit 142 tävlingar i rad, och är så säker på att hon kommer vinna igen att hon kan starta tio meter bakom de andra. Fast att vinna hela tiden känns inte riktigt så bra som hon hade trott.

Pjäsen handlar om figurer som längtar efter att bli bäst, men sedan när de blir det så var det inte alls som de hade tänkt, säger Kristian Hallberg som har skrivit manus till Guldmedaljen. 

Föreställningen riktar sig till barn mellan sju och nio år och sätts upp av Teater 23 i Malmö under våren. Regissör är Nils Peder Holm, tidigare skådespelare, som gör sin regidebut. Han menar att pjäsen passar bra för barn i tidig skolålder, då de tar klivet in i en vuxenvärld där du blir belönad för att vara bäst på något.

– Barn utforskar det de upplever genom lek, och tävling är en lek som kan bli väldigt allvarlig, säger han.

Föreställningen utspelar sig i en leksaksvärld där tre figurer tävlar mot varandra. Figurerna har inte de roller som traditionellt förknippas med deras kön. Den blå tävlande som ser ut som en manlig soldat är till exempel ganska förvirrad och osäker på sig själv, och har varit tvungen att måla sig i ansiktet för att våga sig dit.

– Det handlar väl om att man tar på sig ett yttre skydd mot verkligheten, för att vara något man inte egentligen är, säger skådespelaren Willy Pettersson.

På samma sätt är den orange tävlande som framställs som kvinna kaxig, hård och den som vinner allting.

– Jag tror inte att tävlingsinstinkten skiljer sig så mycket mellan flickor och pojkar, eller mellan män och kvinnor, utan det finns nog samma driv där. Ändå finns det stereotyper kopplade till vissa figurer som vi ville utmana, säger Nils Peder Holm.

Första- och andraklassare ifrån Malmös skolor kommer att bjudas in att se pjäsen, sittandes på en arena uppdelad efter figurernas färger, och heja på ”sin” deltagare.

– Barnen är verkligen med som att det vore ett lopp på riktigt här, det blir väldigt bra stämning när de kommer igång. Samtidigt är de snabba med att protestera om någon försöker fuska och de går genast över till att stötta den som blir dåligt behandlad, säger Ann Katrin Andreasson som spelar orange tävlande.

– Alla barn som har varit här som testpublik är noga med att det som räknas är att du deltar, och inte att vinna, samtidigt är de väldigt medvetna om hur många medaljer de har hemma, säger Nils Peder Holm.

Ensemblen vill visa på det problematiska i tävlandet, både hur den som alltid vinner kan komma att bygga upp hela sin identitet på det, och hur svårt det kan vara att inte vara den som vinner. De är inte emot tävlingar i sig, men önskar att målet kanske inte alltid behöver vara att prestera bäst och kamma hem medaljer.

– Kanske går det att tävla bara av ren lust, istället för om medaljer? Bara för att du tycker att det är härligt att springa, säger Ann Katrin Andreasson.

– Om barn hade fått göra som de ville hade de kanske inte gett varandra belöningar utifrån prestationer. Men det får vi aldrig veta eftersom det är så starkt inlärt att det är så det ska vara, säger Nils Peder Holm.

Fakta: 

Guldmedaljören spelas på Teater 23 den 16 och 23 mars samt 6 april.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu