Vägar, luft och formalia
En av de stora lokala frågorna i Umeå är om kommunen skall satsa på ett nytt vägprojekt eller inte. Frågan kom upp under förra veckans fullmäktigemöte i samband med Vänsterpartiets "luftmotion". Motionen avslogs som väntat.
Fullmäktige i Umeå höll sammanträde i måndags förra veckan. De debatterade bland annat luften och vad som borde göras för att förbättra den. Eller snarare, Tamara Spiric från Vänsterpartiet presenterade ett 28-punktsprogram för att komma tillrätta med luftproblemen. De borgerliga partierna, men även socialdemokraterna, ägnade sig mest åt att kritisera det stora antalet förslag i Vänsterpartiets motion.
Eva Nordberg, före detta politisk sekreterare för Vänsterpartiet och delaktig i arbetet med motionen, är besviken:
– Umeå kommun överskrider luftkvalitetsnormerna, det är bakgrunden. De borgerliga och socialdemokraterna vill satsa på ett vägprojekt för att minska utsläppen i centrum. Men det tycker inte vi är någon lösning. All expertis är eniga om att mer vägar ger mer utsläpp. Vi måste öka kollektivtrafiken och minska bilismen, säger hon.
– Här lägger vi fram ett väl genomarbetat förslag på hur luften i Umeå kan förbättras, och så blir det bara debatt om formalia, istället för innehåll. Det känns som att det finns ett motstånd mot att diskutera miljöproblemen från borgarnas och socialdemokraternas sida, eftersom de inte har någon lösning, fortsätter Eva Nordberg och tillägger att hon tycker att debatten i fullmäktige var tragisk.
Tongivande förespråkare för en så kallad ringled i Umeå, syftande till att minska den onödiga genomfartstrafiken genom centrum, är främst Lennart Holmlund (s), Britt-Marie Lövgren (fp), Anders Sellström (kd) och Anders Ågren (m). Noterbart är även att infrastrukturminister Åsa Torstensson besökte Umeå i september och då gav ett löfte om statligt stöd med 300 miljoner kr. Umeå Kommun har tidigare lovat bidra med 900 miljoner kr. Hela projektet beräknas kosta 1.7 miljarder kr.