Herbert Lindgrens foton på Stockholms Stadsmuseum
Stockholms Stadsmuseum visar just nu ett urval av Herbert Lindgrens svartvita fotografier som dokumenterar Stockholm under tidigt 60-tal. Utställningen fokuserar på en stad i förvandling och människorna som skapar och lever i den.
Vad: Fotoutställningen Flanör i folkhemmet
Var: Stockholms Stadsmuseum
När: pågår fram till 16 september
Inträde: gratis
Utställningen visar kopior från ett urval av de många negativ av fotografen och den grafiska formgivaren Herbert Lindgrens foton. Närmare 2000 av negativen skänktes till Stockholms Stadsmuseum 1994 och dessa kommer senare att vara tillgängliga i museets Faktarum.
Herbert Lindgren formgav många av Bonniers böcker under 60- och 70-talet. Utställningen innehåller några porträtt av författare från förlaget och ett antal familjefoton, men skildringen av 60-talets Stockholm, en stad som genomgår stor förändring, dominerar. Lindgren fokuserar på staden och människan, staden som kuliss och människan som dess skapare tillika protagonist, men även på den besjälade stadsmiljön där liv och rörelse finns i grafiska linjer och kurvor. Stadens existens i sig själv, utan människan, accentueras med hjälp av komposition, vinklar och ljus. Nyvaknad infrastruktur och framväxande nybyggnationer, såsom höghusen i city, varvas med människor i generationer. Barnet växer upp i det nya samhälle som föräldrarna bygger upp. Familjen lever i det nya rummet, det nya Stockholm, med allt vad staden har att erbjuda.
Miljöerna, som är välkända men dokument av sin tid, är givetvis rent historiskt intressanta att se vare sig man känner igen dem från då eller nu. Jag hinner uppfatta en hel del nostalgiska suckar och igenkännande tillrop under mitt besök. ”Det var bättre förr” hänger lite i luften. Det förgångna har en benägenhet att kännas oskuldsfullt och problemfritt. Det som skildras på utställningen är givetvis endast ett perspektiv av det tidiga 60-talet. Flanörfotografen plockar fram estetiken i den framväxande staden och människorna som ingår i denna utveckling. Detta kan givetvis bidra till att en viss idealiserande romantisering går att skönja i de svartvita, vackra och mycket harmoniska bilderna.
Folkhemsbegreppet i Per Albin Hanssons bemärkelse finns närvarande i att människan bygger upp samhället och tar del av dess tillgångar. Utställningen är helt klart sevärd på grund av den känsla som fotografisk variationsrikedom och skönhet skapar. Dess historiska signum och de minnen som knyts till Stockholmsmiljöerna är också en anledning att ta sig iväg till Stadsmuseet innan utställningen stängs i mitten av september. Fotografierna väcker minnen i hjärtat, skriver en besökare i gästboken. Vi känner igen oss, skriver en annan. Den personliga relationen till staden är kanske när allt kommer omkring den bästa anledningen att beskåda Lindgrens alster.
P.S Man får veta mer om bokbandskonstnären Herbert Lindgren i kapitlet Herbert Lindgren: Bokens konstnär i Sten G. Lindbergs Boktryckare och banbrytare. Även Herbert Lindgren: Moderna bokband behandlar Lindgren och bokbandets konst.