Stockholms Fria

Kärlek och nostalgi i förening

Jag har skrivit det förut – hiphop är en kultur besatt av tiden. Här, i hiphopen, finns plats för sentimental tillbakablickande nostalgi, politisk realistisk samtidsskildring och hårda utopiska framtidsvisioner – och ibland finns alla lägen samtidigt.

När det gäller det förstnämnda har den amerikanska fotografen Jamel Shabazz mutat in ett eget territorium med sina två fantastiska böcker Back in the days (2001) och Once upon a time before crack (2005) – båda med ett fokus på personer inom New Yorks hiphop under åttiotalet.

Joe Conzo och Martha Cooper är två andra fotografer vars bilder bara tycks växa med tiden och som på senare tid har gett ut böcker och gjort utställningar utifrån vad som vanligtvis skulle uppfattas som arkivmaterial.

Fotografen Camilla Cherry är den första svensken som ger sig in i leken och på Nacka konsthall visar hon just nu utställningen Av kärlek, med bilder från Stockholms hiphopscen i skiftet mellan åttio- och nittiotal.

I likhet med Shabazz ligger bildernas styrka i förmågan att få de avbildade att posera och på ett självmedvetet och kaxigt sätt fylla ut sig själva. När det är som bäst så lyckas de avporträtterade verkligen förkroppsliga sin identitet genom just olika poser och gester. Här skiljer sig Shabazz och Cherry från Coopers och Conzos mer dokumentära grepp.

Nu blir det lite orättvist att jämföra Cherry med den internationellt kände Shabazz. Cherry har inte haft tillgång till samma fantastiska motivkrets som Shabazz – sannolikt oundvikligt i en kultur där Brooklyn per definition framstår som mer intressant än Botkyrka. Hennes bilder har inte heller samma fotografiska tyngd och skärpa. Och som konstutställning, med bilden i egen rätt, hade Av kärlek tjänat på ett mer återhållet och stringent bildurval.

Men nu var det ju ögonblicksbilder ur svensk hiphop det handlade om och där framstår fotografierna som ett unikt och spännande tidsdokument, särskilt för den som liksom jag själv var med på den tid då det begav sig och känner igen många av personerna på fotografierna. Allra bäst blir det när Cherrys bilder möter rapparna Blues och Eye-n-I:s kommentarer, då känns den som ett måste för varje person med intresse för en av de senaste två decenniernas största subkulturer.

Av kärlek ger en bild av hiphop som en svensk ungdomskultur i mediaskugga, en kultur som samtidigt också befinner sig i den globala hiphopens utkant – och som under kaxigheten och poserna sneglar lite ängsligt mot den stora staden i väster. Några år senare hade den konstnärliga och kommersiella explosionen av svenskspråkig rap skapat både ett annat självförtroende och en annan medial exponering. Samma dag som jag besöker Nacka konsthall så har DN:s söndagsbilaga ett stort surfreportage med rapparen Petter – också det ett tecken i tiden.

Fakta: 

Foto

Av kärlek – ögonblicksbilder från Stockholms hiphopscen 1989–1994

Vem Camilla Cherry Var Nacka Konsthall, Dieselverkstaden, Sickla Pågår t o m 28 juni

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Banksy-bilden saknar politisk laddning

Hanne Kjöllers omdebatterade text om Megafonen illustrerades med en Banksy-bild som enligt Kjöller signalerar revolutionsromantik. DN:s ledarredaktion uppvisar en stor okunnighet när det gäller bildval, menar konstvetaren Jacob Kimvall.

Fria Tidningen

Problematisera censurbegreppet

Varför är det oproblematiskt att stoppa graffitiutställningar men inte att sortera ut Tintinböcker från ett bibliotek? Tintin-debatten belyser att litteratur och bildkonst behandlas mycket olika. Jacob Kimvall, doktorand i konstvetenskap och författare till boken Noll tolerans, funderar kring censurbegreppet och menar att det hanteras slarvigt.

Fria Tidningen

Konstens mångtydighet kan synliggöra rasismen

Det måste förstås finnas konst som vi inte tycker om. Så har det alltid varit och måste så förbli”, sa vår kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth till DN (18/4) angående att hon skurit upp en tårta formad som en naken kvinnokropp. Bilden kan framstå som osmaklig men konstens frihet väger tungt, ungefär så kan man sammanfatta Adelsohn Liljeroths försvar när hon anklagas för både omdömeslöshet och rasism.

Fria Tidningen

Farväl till erkänd graffare

Schweizaren Sigi von Koeding, mer känd som graffitimålaren Dare, har avlidit 41 år gammal. – Beskedet om hans bortgång kom som en chock, säger svenske målaren och
vännen Puppet.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu