• Anna Hultenheim
Göteborgs Fria

Snyggt, men blodfattigt

Det första som slår en med Anna Hultenheims debut "ljusetmörkretljusetdag" är att den är väldigt snyggt formgiven. Det andra är att innehållet inte är lika spännande.

Det rör sig här snarare om kortprosa än om poesi, en prosa där man endast antydningsvis kan läsa ut en berättelse om en flicka i en sönderfallande familj på 60-70-talet. Flickan är med om en olycka, hamnar på sjukhus. Det handlar också om en sjuk farmor och om en pappa som diktjaget både ser upp till och skräms av. Men kronologin bryts upp och läsaren får veta väldigt lite, vilket ibland fungerar på ett suggestivt sätt och ibland bara blir frustrerande. Det tycks vara någon sorts drömmens logik som styr berättelsen.
Det är en visuellt väldigt snygg liten bok, delvis tryckt på genomskinligt papper där texten på nästa sida på ett finurligt sätt lyser igenom och samsas med den text man just läser. Här och var blir meningarna upplösta och bildar cirklar och fraktaler. Det märks att Anna Hultenheim har ett förflutet som konstnär. Snyggt är det, som sagt. Själv tycker jag dock inte att idén tillför särskilt mycket till själva texten.
Det är något lite småtrist och blodfattigt över den här diktsamlingen, och den förblir ganska anonym. Språket är avskalat, skrivarskoleduktigt. Liknar i tematik och estetik många andra svenska lyrikdebutanter på de stora förlagen de senaste åren. Jag längtar efter att bli överraskad av lyriker som verkligen vågar bryta mönstret och göra något alldeles eget.

Fakta: 

ljusetmörkretljusetdag
Författare: Anna Hultenheim
Förlag: Albert Bonniers

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ny lyrik som lyser upp vardagen

Lyrikskörden har hittills i höst varit minst sagt mager, långt ifrån vårens toppar i form av Sara Hallström, Mohamed Omar och Viktor Johansson. Nu har jag dock fått tre diktsamlingar i min hand som var och en på olika sätt hjälper mig att lyfta blicken bortom den grå betongen och se mer fantasieggande vyer - lyrikens styrka när den är som bäst, skriver Jakob Simonson.

Göteborgs Fria

Ekelöf motstår tidens tand

Det är få författare förunnat att vara älskade både av kritikerna och av den stora massan lyrikläsare, men detta gäller i ovanligt hög grad Gunnar Ekelöf. Med anledning av att han i år skulle ha fyllt 100 år ges hans samlade dikter ut i ny upplaga, och det är tur för mig som läst sönder min egen slitna utgåva, skriver Jakob Simonson.

Göteborgs Fria

Tidig feministisk skräckroman

Ann Radcliffes The Mysteries of Udolpho publicerades för första gången 1794 och har nu för första gången kommit ut på svenska.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu