Omvänd graffitirengöring | Fria.Nu
Stockholms Fria

Omvänd graffitirengöring

Brasilianske Alexandre Orion använder sig av massbilismens utsläpp för att skapa ett effektfullt, politiskt konstverk, kritiskt mot såväl miljöförstöring som antigraffitikampanjer.
- Det gick inte att arrestera mig eftersom jag använde lagen mot samma system som dikterar dess villkor, berättar konstnären för SFT.

Att tvätta fram motiv i storstadens nedsmutsade ytor är en metod för att skapa graffiti som allt fler konstnärer arbetat med de senaste åren. Egentligen innebär metoden inte något nytt. Snarast kan den ses som en utveckling av något som barn och ungdomar (samt vuxna med barnasinnet kvar eller alkohol i blodet) i långa tider ägnat sig åt: att offentliggöra banaliteter och hemligheter genom att rita med fingret i smutsiga fönster och på andra blanka ytor.
Den franske graffitimålaren Zevs är en av dem som med sitt projekt 'Graffiti clean city' använt med metoden, och skapat tags och andra motiv med olika slags rengöringsutrustning. Det blir en lek där graffiti som så ofta kopplats till nedsmutsning istället blir renare än det offentliga stadsrum som den placeras i. Men frågan är om någon har använt denna teknik på samma fullständigt kongeniala sätt som den brasilianske målaren Alexandre Orion i verket Art less pollution. Försedd med enklast möjliga utrustning - hink, trasor och rengöringsmedel - begav han sig i augusti förra året ner i hemstaden Sao Paolos motorvägstunnlar och målade dödskallar i väggarnas avgasavlagringar.

Orion lät dokumentera hela sin intervention på video och ett utsnitt ligger upplagt på Youtube. Den korta och snyggt redigerade videon bär syn för sägen. Alexandre Orion går ner i tunneln och skrider till verket. Förutsättningarna tycks optimala. Väggarna består av en perforerad metallyta. Den matta och mörkt smutsiga ytan kontrasterar mot den underliggande väggens silverglänsande yta som blottläggs genom Orions arbete.
Det är ett effektivt verk, politiskt och visuellt slagkraftigt. Stilen är traditionell graffiti medan tekniken påminner om grafik. Motivet och konceptet är klassiskt konsthistoriskt - memento mori (minns att du är dödlig) - som här förenat sig med de senaste årtiondenas utomparlamentariska politiska aktivism, den direkta aktionen. Det är svårt att tänka sig ett tydligare och mer konkret synliggörande av massbilismens ödesdigra miljöpåverkan.

Efter att Orion fyllt en stor yta med dödskallar anländer polisen. De ser konfunderade ut och kallar på förstärkning, och snart är tunneln fylld av polisbilar med blinkande blåjus. Inte för att det tycks bli lättare, några av poliserna vankar aningen besvärat omkring i tunneln med händerna på ryggen.
Alexandre Orion berättar själv vad som hände:
- Ja, jag målade graffiti. Genom selektiv rengöring ville jag göra folk medvetna om föroreningen. Det är inte olagligt att tvätta. I det här fallet är brottet det som begås mot miljön, vilket är ett brott mot livet. Det gick inte att arrestera mig eftersom jag använde lagen mot samma system som dikterar dess villkor.

Även om det inte gick att arrestera eller åtala konstnären, så finns det ju andra sätt att förhindra att hans budskap når bilisternas medvetande. Och den metoden blev rengöring - av rengöringen:
- Mitt verk skapade ett juridiskt problem, det låg på gränsen mellan yttrandefrihet och brott. Ibland är brottet inte hur du skapat ditt budskap, utan själva budskapet. Myndigheterna valde att annullera mitt budskap genom att skapa en gigantisk ren yta och sedan lämna resten av den nedsmutsade tunneln som den var. Det här var det verkliga brottet: censur!

Efter att hans verk tagits bort återvände Orion på nytt till tunneln och målade den yta som inte rengjorts. Då svarade myndigheterna med att tvätta bort avgasavlagringarna i hela tunneln, liksom i stadens alla motorvägstunnlar. På sin hemsida konstaterar konstnären: 'De kommer alla att vara smutsiga på nytt på mindre än fyra månader. Istället för att tvätta borde man sluta förorena - det vore bättre.'

Fakta: 

Se videon på Alexandre Orions hemsida: http://www.alexandreorion.com.

Annons

Rekommenderade artiklar

Banksy-bilden saknar politisk laddning

Hanne Kjöllers omdebatterade text om Megafonen illustrerades med en Banksy-bild som enligt Kjöller signalerar revolutionsromantik. DN:s ledarredaktion uppvisar en stor okunnighet när det gäller bildval, menar konstvetaren Jacob Kimvall.

Fria Tidningen

Problematisera censurbegreppet

Varför är det oproblematiskt att stoppa graffitiutställningar men inte att sortera ut Tintinböcker från ett bibliotek? Tintin-debatten belyser att litteratur och bildkonst behandlas mycket olika. Jacob Kimvall, doktorand i konstvetenskap och författare till boken Noll tolerans, funderar kring censurbegreppet och menar att det hanteras slarvigt.

Fria Tidningen

Konstens mångtydighet kan synliggöra rasismen

Det måste förstås finnas konst som vi inte tycker om. Så har det alltid varit och måste så förbli”, sa vår kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth till DN (18/4) angående att hon skurit upp en tårta formad som en naken kvinnokropp. Bilden kan framstå som osmaklig men konstens frihet väger tungt, ungefär så kan man sammanfatta Adelsohn Liljeroths försvar när hon anklagas för både omdömeslöshet och rasism.

Fria Tidningen

Farväl till erkänd graffare

Schweizaren Sigi von Koeding, mer känd som graffitimålaren Dare, har avlidit 41 år gammal. – Beskedet om hans bortgång kom som en chock, säger svenske målaren och
vännen Puppet.

Fria Tidningen

© 2018 Fria.Nu