• Klimatminister Isabella Lövin (MP) försvarar den planerade flygskatten.
Fria Tidningen

FN-avtal som ska minska flygutsläppen kritiseras

Ett nytt FN-avtal som ska minska flygets klimatpåverkan lyfts fram som historiskt och nu uppmanar Centerpartiet regeringen att slopa planerna på en flygskatt. Men enligt miljörörelsen rör det sig bara om
greenwashing.

Avtalet antogs förra veckan av FN:s flygorgan ICAO och innebär att det internationella flyget får öka sina koldioxidutsläpp fram till senast år 2020. Därefter måste utsläpp som överstiger 2020 års nivå kompenseras genom utsläppsminskningar i andra delar av samhället genom att flygbolagen köper utsläppskrediter. Avtalet blir obligatoriskt för alla länder först år 2027 men 65 länder deltar frivilligt från år 2021 vilket omfattar cirka 86 procent av världens flygresor. Avtalet är det första i sitt slag att accepteras på global nivå och lyfts fram som historiskt.

Nu höjs röster för att den svenska regeringen ska slopa planerna på att införa en flygskatt, som just nu håller på att utredas på uppdrag av regeringen.

­– Vi hoppas att det här beskedet markerar slutet på regeringens hot om en svensk flygskatt. En sådan skatt skulle minska Sveriges tillgänglighet avsevärt, försämra konkurrenskraften och drabba tiotusentals arbetstillfällen både i flygbranschen och andra branscher, säger Anders Åkesson (C), som är talesperson i infrastrukturfrågor.

Men avtalet kritiseras av miljörörelsen för att vara långt ifrån tillräckligt. Gunnar Lind, på Greenpeace Sverige, säger att det rör sig om
greenwashing och att avtalet inte kommer förändra något i sak eftersom det är långt in i framtiden som det ska vara bindande. Dessutom innebär det att flygbolagen kan kompensera för utsläppen istället för att minska dem.

­– Att som Centerpartiet säga att det här avtalet utgör en grund för att inte införa flygskatt i Sverige är okunnigt och bara ett sätt att att ta partipolitiska poäng. Det är helt oacceptabelt att man behandlar klimatfrågan på det sättet, säger han.

För att komma tillrätta med de ökade utsläppen från flyget, som i dag utgör ungefär en tiondel av Sveriges totala utsläpp, krävs en flygskatt, menar han.

­– Bilar och lastbilar har koldioxidskatt, det finns ingen anledning att flyget inte ska beskattas på samma sätt.

Klimatminister Isabella
Lövin (MP) säger i ett uttalande att hon hade velat se ett mer ambitiöst FN-avtal kring flygutsläppen men att det är ett viktigt första steg. Hon försvarar också planerna på en flygskatt:

­– Utsläppen från flyg ökar snabbt vilket är en ohållbar trend. Flyget har inte tagit sina samhällskostnader för utsläppen vilket är anledningen både till att dessa förhandlingar är viktiga och att regeringen tillsatt en utredning om flygskatt.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ny massaktion mot tyska kolgruvor

Nästa vecka är det återigen dags för massaktionen Ende Gelände som samlar miljöaktivister från hela Europa som ska sätta de tyska kolgruvorna i blockad.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu