Barn får rätt på Barbaras scen | Fria.Nu
  • 5-årige Nils och hans pappa spelas av både skådespelare och dockor. Skådespelaren Johan Ehn med Anders Jansson bakom sig.
Fria Tidningen

Barn får rätt på Barbaras scen

Barbie-Nils och pistolproblemet väjer inte för de svåra frågorna. Vi pratar genus och barns rätt med Carina Jingrot, regissör på Teater Barbara.

Nils, som fyller 5 år och får önska sig vad som helst i leksaksaffären. Han vet precis vad han ska välja. Men varför gör pappa pangpang-ljud i leksaksaffären och säger att de ska köpa… en pistol? En pistol? Nils vill ju ha en Barbie!

Så börjar barnboken Barbie-Nils och pistolproblemet av norska Kari Tinnen. Berättelsen ligger till grund för Stockholmsbaserade Teater Barbaras nya barnföreställning med samma titel.

Carina Jingrot är regissör och berättar att hon och ensemblen omedelbart fastnade för boken.

– Den innehåller en ständigt aktuell problematik, den är underbar och rörande. Och vi kände att bokens värld skulle kunna fungera utmärkt på scenen.

Problematiken som föreställningen berör handlar bland annat om att hitta fram till vem man egentligen vill vara.

– Nils är med om många känslor under sin födelsedag. Lycka, men också utsatthet och besvikelse, framför allt över att pappa inte är den Nils önskar att han ska vara.

Pappan sviker när Nils behöver stöd. Men Nils är modigare än vad han själv tror.

– Det gör i sin tur att pappan får en chans att göra bättring. Livet blir så mycket roligare när vi tillåts göra som vi vill och vara dem vi är. Föreställningen handlar mycket om dessa frågor. säger Carina Jingrot.

Könsroller kan vara svåra att diskutera. Teatern kan fungera som ett forum att ta upp känsliga saker genom humor och en fängslande berättelse kan skapa igenkänning.

– På teatern kan vi få möta oss själva men också känna förståelse för dem som inte är som vi, dem som vi kanske inte tycker om, förstår eller känner oss främmande inför. Barn och vuxna kan efteråt diskutera om det de varit med om och karaktärerna de mött – plötsligt kanske de talar om sig själva, säger Jingrot.

Även föräldrar kan få ut mycket av historien om Barbie-Nils, tror hon. Själv känner Carina Jingrot igen sig i situationer då man som förälder kan känna sig rådvill och inte lever upp till det man önskar av sig själv.

– Jag ser det som väldigt hoppfullt att det är möjligt att jag kan få en chans till, som i pjäsen, och göra bättre. Det är mänskligt att göra bort sig men väldigt viktigt att inse det innan det går för långt. Nils pappa beter sig fegt. Då är det viktigt att han inte försvarar sig utan inser sin tabbe.

Det är sådant vi alltid behöver påminna oss om, menar Carina Jingrot.

– Och att våra barn behöver hjälp att vara som de är. Vuxna behöver ständigt påminnas om hur de beter sig och hur de påverkar barn omkring sig. Stereotypa könsroller och föreställningar om hur man ska vara finns ju överallt.

Teater Barbara, som har velat utmana fördomar genom teatern sedan 2003, ska också arrangera kringarrangemang runt föreställningen. Det blir bland annat samtalskvällar med genusforskare och förskolepersonal.

– I samband med premiären ska vi dessutom ha ett panelsamtal med psykologen och författaren Jenny Jägerfeld, genuspedagogen Elis Storesund, författaren Kari Tinnen och ensemblen. Vi tar också fram ett lärarmaterial som pedagoger kan jobba vidare med efter att ha sett föreställningen, säger Carina Jingrot.

Fakta: 

Barbie-Nils och pistolproblemet

• Barnbok av norske Kari Tinnen som nu dramatiserats av Carina Jingrot på Teater Barbara. I rollerna: Johan Ehn (Nils), har även skrivit manus, samt Anders Jansson (pappan).

• Pjäsen vänder sig till barn i åldrarna 5–7 år och spelas 7–28 februari på Pipersgatan 4 i Stockholm. Går sedan på turné till Linköping och Uppsala.

Annons

Rekommenderade artiklar

Små förlag ger mångfald i barnböcker

Det är få svenska barnböcker som har en huvudperson med mörk hudfärg. Vaktel förlag är ett litet förlag som vill bättra på representationen. Deras första barnbok är skriven av Kristina Murray Brodin.

Fria Tidningen

Loranga tar plats på Orionteatern

Glöm arbetet för ett tag och kliv istället in i Lorangas absurda värld. Orionteatern sätter upp Barbro Lindgrens Loranga med ambitionen att locka till skratt. Men det finns även en del allvar hos Loranga, säger regissören Sally Palmquist Procopé.

Fria Tidningen

© 2019 Fria.Nu