• Jessica Schiefauer är årets Augustpristagare i kategorin bästa barn- och ungdomsbok.
Göteborgs Fria

Augustprisvinnare som tar den unga publiken på allvar

När Jessica Schiefauer vann Augustpriset 2011 för Pojkarna kände hon förutom glädje att hon skulle få svårt att återigen skriva en ungdomsbok. Känslan var att en ny bok skulle bli jämförd med den prisade Pojkarna.

– Det tog två år innan jag beslöt mig för att skita i vad som händer när den nya boken kom ut. Känslan var att jag ville skriva den här berättelsen.

Nu är Jessica Schiefauer dubbel Augustprisvinnare. Den nya romanen När hundarna kommer vann priset som bästa barn- och ungdomsbok. Trots erfarenheten av att vinna priset tidigare var det en nervös tillställning.

­­– Jag var så nervös att jag helt enkelt stängde av mig när de skulle rapportera vem som vann. Det var mer nervöst denna gång, eftersom jag vet vad priset betyder. Nu känner jag mig superglad över priset och jag är så stolt över boken.

När hundarna kommer handlar om hur den tonårige Anton under grupptryck dräper en klasskamrat, och hur familjen påverkas av det efterföljande händelseförloppet. För tjugo år sedan mördades John Hron av fyra nynazister i Kode, strax utanför Kungälv. För Jessica Schiefauer, som växte upp i Kungälv på 90-talet då mordet på John Hron ägde rum, blev det tydligt att medierna demoniserade de ungdomar som begått brottet, och att journalister fokuserade på kartläggandet av orsakssamband.

– Det var en väldigt onyanserad bild av förövarnas ondska och monstruositet som målades upp. Efter att jag skrev Pojkarna har jag själv blivit förälder, och det har blivit möjligt för mig att se historier som den här ur ett annat perspektiv. Tänk att vara förälder till någon som slår. Hur känns det? Det är tydligt att ringarna på vattnet drabbade väldigt, väldigt många i Kungälv.

Hon poängterar att berättelsen inte handlar om John Hron. Det är inte den händelsen, utan själva temat, som har uppehållit henne.

– Jag märker att många ser ett samband som inte finns, och jag får väl skylla mig själv lite som valde att placera mordet vid en sjö.

Jessica Schiefauer skriver i en genre som hon tycker är förbisedd i kulturlivet. I sitt tacktal på Augustprisgalan nämnde hon att priset i barn- och ungdomskategorin ofta får väldigt lite plats i rapporteringen efter galan.

– Barnen ska få sin fantastiska litteratur och det ska få dem att gå vidare om 20 år så att det finns läsare som kan läsa vuxenlitteraturen, sade Jessica Schiefauer bland annat.

Dina böcker innehåller tunga och allvarliga frågor. Du verkar ta dina unga läsare på stort allvar?

– Den utgångspunkten är så självklar för mig. Jag kan inte skriva på något annat sätt och vill skriva om sådant som bränner till, gärna om kontroversiella ämnen som kan vara svåra att ta itu med.

Vilka författare läser du själv för att få inspiration till ditt skrivande?

– Det händer mycket även i svensk och nordisk litteratur inom genren, men framförallt finns förebilderna i den engelskspråkiga litteraturen. Jag tycker väldigt mycket om Sonja Hartnett, som skriver med stort mod. Hennes böcker rekommenderar jag. Sedan gillar jag en norsk författare som heter Harald Rosenlöv Eeg, som skriver böcker som är riktiga läsupplevelser.

Vad betyder Augustpriset för ditt skrivande?

– Jag brukar tänka ett år framåt hela tiden. Nu kanske jag kan tänka mig fyra år framåt med att skriva det jag vill utan att tänka alltför mycket hur jag ska få in pengar. Det känns också bra då jag tar tid på mig när jag skriver. Det har gått fyra år mellan Pojkarna och När hundarna kommer.

Fakta: 

Jessica Schiefauer

Född: 1978 i Kungälv

Bor: Göteborg

Tidigare böcker: Om du var jag (2010), Hundarna (2011)

Aktuell: Augustprisvinnare i klassen bästa barn- och ungdomsbok för När hundarna kommer

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Små förlag ger mångfald i barnböcker

Det är få svenska barnböcker som har en huvudperson med mörk hudfärg. Vaktel förlag är ett litet förlag som vill bättra på representationen. Deras första barnbok är skriven av Kristina Murray Brodin.

Fria Tidningen

Loranga tar plats på Orionteatern

Glöm arbetet för ett tag och kliv istället in i Lorangas absurda värld. Orionteatern sätter upp Barbro Lindgrens Loranga med ambitionen att locka till skratt. Men det finns även en del allvar hos Loranga, säger regissören Sally Palmquist Procopé.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu