• Hammarskjölds sista resa är på ett plan en skakande thriller som avslutas med frågan: Måste alla goda offras? Varför i så fall? I rollerna: Ellen Norlund och Henrik Bergström.
  • Ett tema för Hammarskjölds sista resa är att söka efter sanningen om Hammarskjölds död var en olycka eller ett attentat.
  • Robert Fux och Ellen Norlund gestaltar en entreprenör och en fredsaktivist i föreställningen Från utanförskap till entreprenör på 80 min.
Landets Fria

Ny teaterfestival med fredsfokus

På FN-dagen grundas Sveriges första teaterfestival med fred och mänskliga rättigheter i centrum. Årets höjdpunkt blir premiären för Fredens hus föreställning En lektion i propaganda.

Fredsteaterfestivalen startar blygsamt i år med att visa tre föreställningar på Uppsala slott som Orionteatern och Fredens hus i Uppsala varit med och tagit fram för ungdomar om fred och mänskliga rättigheter. De har främst turnerat på landets högstadie- och gymnasieskolor men nu bjuds även allmänheten in att se dem. Redan 2006 skapades den första föreställningen i den så kallade Fredskvartetten, Hammarskjölds sista resa. Den handlar om svensken som en gång var FN:s generalsekreterare.

– Jag har alltid varit otroligt fascinerad av hur Dag Hammarskjöld befann sig på en av världens högsta positioner och fortfarande strävade efter att göra rätt, säger regissören och manusförfattaren Stina Oscarson.

I manuset varvas Dag Hammarskjölds sista flygresa med återblickar från hela hans liv, och med frågor från ett samtal som Stina Oscarson hade en gång med en högstadieklass i Stockholmsförorten Husby. När hon skulle berätta om Hammarskjöld för dem avbröt de med associationer som ”Vem tror att FN kan göra något?” och ”FN är bara en godhetsmantel för att USA ska kunna marschera in i oljeländer”.

– Deras repliker finns kvar. Det blir en dialog mellan då och nu och ett samtal om vad demokrati är och kan vara, om mod, om vad man själv står för.

Nästa del i kvartetten är Från utanförskap till entreprenör på 80 min från 2010. När den visats på skolor har publiken inte fått veta i förväg att det är teater de ska se, utan eleverna har trott att det ska vara en föreläsning. Det visar sig dock att lektionen är dubbelbokad och att både en entreprenör och en fredsaktivist ska tala. När de har hållit var sitt föredrag brukar eleverna vilja blanda sig i diskussionen.

Fredsaktivisten i föreställningen bygger på svenska Martin Smedjeback, som har suttit i fängelse för sina aktioner och håller på att betala av skadestånd i mångmiljonklasssen. Entreprenören bygger också på en verklig person som levde på bidrag och höll på att bli missbrukare, men sedan gjorde karriär inom vapenindustrin.

– Det är ju precis vad samhället vill att vi ska göra. Det är olika vem majoriteten hejar på men det är aldrig solklart den ena eller den andra, berättar Stina Oscarson.

Jobbigast blev det en gång när en elev ställde sig på scenen för att han blev så arg på entreprenören.

– Han sa att ”mina kusiner i Afghanistan dog på grund av dina vapen, hur kan du försvara det?” Men när han förstod att det var en pjäs tyckte han att det var det bästa han sett i hela sitt liv.

Under Fredsteaterfestivalen blir det premiär för del tre i kvartetten, En lektion i propaganda. Den bygger på diskussioner med en högstadieklass kring medier, propaganda och marknadsföring. En av de två rollfigurerna har sett alla Icas 200 reklamfilmer och säger att hon känner sig mer hemma på Ica än hemma hos sig.

– Den utgår ifrån frågan om det finns några tankar över huvud taget som är våra egna. Jag tror att de som ser den kommer att reflektera på ett nytt sätt, ”tycker jag så här egentligen och varför gör jag det?”

Sista delen av kvartetten ska ha premiär 2015 i samband med nästa upplaga av Fredsteaterfestivalen. Stina Oscarsons plan är att pjäsen ska handla om fredsrörelsen ur ett kvinnligt perspektiv och jobba sig bakåt i tiden från Robert Oppenheimers älskarinna till den klassiska grekiska pjäsen om Lysistrate, som tvingade fram fred genom en sexstrejk.

– Jag tänker att pjäsen ska vara en väldigt positiv kraft. Under historien har män ofta pratat fred, medan kvinnor har gjort fred. Robert Oppenheimers älskarinna älskade honom, men han byggde en atombomb och hon tog livet av sig. I den stora smärtpunkten finns den moraliska konflikten, säger hon.

Från 2016 är tanken att festivalen ska ha tyngdpunkten på gästspel men att åtminstone delar av Fredskvartetten också ska kunna vara med. Syftet med Fredsteaterfestivalen är att väcka engagemang för fredsfrågor och att visa att tunga ämnen kan behandlas på roliga, intressanta och spännande sätt. Det säger Fredens Hus verksamhetschef Jesper Magnusson.

– Vi behöver bli fler engagerade i fredsfrågan, både när det gäller frihet för individen och fred ur ett internationellt perspektiv. Vi vill att vårt engagemang ska smitta av sig.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu