• – Det är vi och resenärerna som är tågen, säger Tayer Suyanison (tv). Marie-Chantal Isacson är också uttagen i strejk.
  • – Det är beklagligt att många resenärer drabbas men vad ska vi göra? säger Samir Pacolli.
Göteborgs Fria

”Vi strejkar för samhället och våra barn”

Det var med tunga känslor som Samir Pacolli tog emot beskedet att Veolia planerar att varsla 252 anställda och göra om tjänster från heltid till deltid. GFT:s reporter träffade honom på centralstationen i Malmö.

Det är på strejkens andra dag och Samir Pacolli är inkallad som strejkvakt på Malmö C. Han är en av de som i dag har en heltidstjänst men som kan komma att tvingas ta en deltidsanställning.

– Hur ska jag få ihop det, min fru jobbar deltid. Ska vi tillsammans ha en heltidstjänst? Hur ska jag få pengar till att klara vardagen och bo kvar, säger han.

Ett matt sorl ligger över stationen och sjuttiotal resenärer har samlats för att stödja de strejkande. Från högtalarna upprepas med jämna mellanrum att Öresundstågen är inställda på grund av en arbetsmarknadskonflikt. Samir Pacolli delar ut flygblad till jäktade resenärer.

– Nu känns det som att vi kan påverka. Jag förstår att Veolia måste göra vinst men att gå på de anställda är fel väg. Utan oss kör inte tågen, säger han.

– Vad ska de göra – sätta in administrativ personal, det är vi och resenärerna som är tågen, säger Tayer Suyanison.

Hon är också uttagen i strejk och bryter sig in i samtalet. Även om hon inte själv är en av de som kan tvingas gå ner i tjänst är hon orolig för kollegorna och hur det kan påverka nästa generation som ger sig in i arbetslivet.

– Det är också för de vi gör det, för samhället och våra barn, säger hon.

Förutom missnöjet med att heltidstjänster ska göras om till deltid är en annan av knäckfrågorna i konflikten att Seko befarar att antalet timanställda kommer att öka. Över telefon får Skånes Fria tag på en av de som i dag används som inhoppare på tågen. Av rädsla för repressalier vill hon inte ställa upp med sitt riktiga namn eller på bild. Hon sammanfattar arbetssituationen som ”otrygg, väldigt otrygg”. Att aldrig veta hur nästa vecka ser ut tär på nerverna. Ena dagen är det tomt på schemat. Andra dagen rasslar tiderna in, säger tågvärden.

– Vi har ingen säkerhet över huvud taget – vi vet inte från vecka till vecka om vi får jobb eller inte, hur blir det nästa månad, kommer jag att kunna betala mina räkningar?

Många av de timanställda är precis som tågvärden i övre medelåldern, säger hon. Vilket gör det svårare att neka pass hon blir erbjuden eller säga emot arbetsköparen.

– Ingen vill anställa mig om jag blir av med mitt jobb, därför fogar man sig efter Veolias nycker.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Strejk hotar Älvsnabben

Seko varslar om strejk från den 4 november, vilket berör Älvsnabben. Almega svarar med lockout.

Göteborgs Fria

Städare går ut i strejk

”Vi accepterar inte att bli sämre behandlade”, säger Zia Lodin som vill se bättre arbetsförhållanden i en bransch där få jobbar heltid.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu