Östersjön klassas som känsligt hav
FN:s sjöfartsorganisation IMO har beslutat att klassa Östersjön som ett särskilt känsligt hav, något som Världsnaturfonden (WWF) gläds över. Anledningen till beslutet är att IMO anser att Östersjön är unik och att havets arter lever under press.
- Beslutet är glädjande för WWF, som under lång tid arbetat för att Östersjön ska klassas som ett känsligt innanhav. I och med klassningen införs konkreta skyddsåtgärder som föreslagits av Östersjöländerna och som träder i kraft i juli 2006, säger Lasse Gustavsson, chef för WWF:s internationella Östersjöprogram.
Havet är ett av jordens minsta, men varje ögonblick befinner sig runt 2 000 fartyg i vattnet. Med alla sina skärgårdsöar, smala sund och ett mycket varierande klimat med kalla vintrar och långa perioder av is, är Östersjön svårnavigerat. En stor oljeolycka skulle få katastrofala följder eftersom många områden fungerar som skydd för fåglar som övervintrar på kobbar och skär, men även för sälar och tumlare.
Risken för kollisioner och utsläpp är stor, och det sker ungefär en olycka med oljeutsläpp varje år. Statistik visar att inget av de fartyg som gick på grund i Stora Bält mellan 2002 och 2005 hade någon lots ombord. Världsnaturfonden rekommenderar därför att alla fartyg som är djupgående över 11 meter samt fartyg med farlig last ska använda sig av lotsar när de är på Östersjön. WWF hoppas på att det i framtiden blir obligatoriskt med lots i de danska sunden.
IMO:s beslut innebär i praktiken att trafiken ska gå i särskilda motorvägar där risken är som störst för kollisioner. Det gäller alla fartyg, även sådana i passagerartrafik. Aktuella farleder är bland annat Bornholmsgattet och Gedser i Tyskland. Sverige hoppas även på ett förbud för större fartyg att passera de ömtåliga områdena vid Hoburgsbank och Norra Midsjöbanken söder om Gotland - något som i nuläget bara är en rekommendation.
WWF gläds över att de flesta Östersjöländerna - Tyskland, Danmark, Polen, Finland, Litauen, Polen och Lettland - har stöttat ansökan till IMO. Nu hoppas de på att även Ryssland ska ta ansvar och få sitt vatten klassat som extra känsligt. Men Lasse Gustavsson är ändå inte nöjd.
- Det här är ett historiskt beslut, men det är inte tillräckligt. Det går alltid att göra mer. Man måste sätta upp tydliga regler för vilka slags fartyg som får gå vart. För att hjälpa Östersjön till bättre hälsa krävs bra fartyg där oljan får åka första klass, och välutbildad personal. Många gånger talar inte besättningen och kaptenen samma språk. Sker det en olycka då, kan det gå riktigt illa.

