Flygskatt ska få resenärer att välja miljövänligare alternativ
En flygskatt för att begränsa resandet med flyg. Det är ett av resultatet av budgetuppgörelsen i höstas. Nu presenterar miljöpartiet även en undersökning som stödjer deras förslag om en skatt för att begränsa flygandet. Resor med flyg bidrar till växthuseffekten dubbelt så mycket som motsvarande resa med tåg eller buss.
- Miljöpartiet har jämfört flygets klimateffekter i förhållande till andra trafikslag. Vår undersökning visar att flyget är det trafikslag som har de klart mest allvarliga klimateffekterna i förhållande till uträttat transportarbete, säger Maria Wetterstrand i ett pressmeddelande.
Att införa en flygskatt var ett förslag som miljöpartiet lade fram under höstens budgetförhandlingar med regeringen och vänsterpartiet. Det resulterade i ett principbeslut som senare antogs av riksdagen. Den 22 december 2005 skickade finansdepartementet ut en redogörelse som bygger på en preliminär överenskommelse mellan samarbetspartierna. Men innan den slutgiltiga utformningen av en flygskatt görs ska bland annat EU-kommissionen säga sitt om saken.
Miljöpartiet vill genom flygskatten få människor att välja andra transportmedel än att flyga, eftersom en flygresa bidrar till växthuseffekten dubbelt så mycket som till exempel en buss- eller tågresa.
Flygtrafiken är det transportslag som ökar mest, med fyra procent om året.
- Vi ser en kraftig ökning av flygandet vilket är oroväckande ur klimatsynpunkt. De globala minskningarna av växthusgaser som Kyotoavtalet åstadkommer motverkas av flygets ökade utsläpp, säger Maria Wetterstrand.
Flygskatten är en del av den gröna skatteväxlingen 2006 men miljöpartiet säger att det inte kommer att medföra en märkbar skillnad för den enskilde individen. Den ökade kostnaden för resenärer och företag kommer att kompenseras med sänkta skatter för arbete och arbetsavgifter.
Men att införa en flygskatt tycker egentligen miljöpartiet bara är den näst bästa lösningen. Att införa skatt på flygbränsle alternativt att låta flyget omfattas av systemet med utsläppshandel för koldioxid vore bättre. Men för att det ska genomföras måste många internationella avtal ändras, vilket bland andra USA är motståndare till. Ett annat problem som uppstår är hur man ska göra med de länder som inte har någon bränsleskatt.
- Flyget måste ta sina miljökostnader. I dag finns det inga miljöstyrande skatter på flyget och i väntan på att en skatt på flygbränsle eller handeln med utsläppsrätter ska omfatta även flyget måste vi ta ett nationellt ansvar i Sverige, säger Maria Wetterstrand.
Skatten föreslås börja gälla den
1 juli i år.

