• Julhandeln slår nya rekord för varje år. I år beräknas vi handla för 44,8 miljarder kronor bara under december månad. Men konsumtionen gör oss inte ly
Fria.Nu

Vi blir inte lyckligare av att konsumera

Blir vi lyckligare av att äga tre tv-apparater, två dvd-spelare och tio par skor? Nej, menar nätverket bakom En köpfri dag, som i dag lördag uppmanar till eftertanke i stället för konsumtion.

Svenska företag spenderar omkring 48,5 miljarder kronor per år på reklam. Hushållens konsumtionsutgifter stiger. Vi låter oss påverkas av företagens budskap och konsumerar mer varor och tjänster för varje år - det får ekonomin att rulla och skapar fler arbetstillfällen, menar tillväxtförespråkarna.

Men är det bara positivt med en stigande konsumtion av varor och tjänster? Till skillnad från förre finansminister Bosse Ringholm tror nätverket bakom En köpfri dag att det ständiga köpandet gör mer skada än nytta.

- Konsumtionshysterin skapar stress och vi blir inte lyckligare, som reklamen påstår, snarare tvärtom, säger Gunilla Jägeberg från kampanjen.

Gunilla Jägeberg firar den köpfria dagen för att visa att det finns ett alternativ till köphetsen, och nämner julhandeln som ett exempel på att det har gått för långt.

Enligt beräkningar från Handelns utredningsinstitut kommer försäljningen under december månad att uppgå till 44,8 miljarder kronor. I genomsnitt köper svenskar produkter från detaljhandeln för närmare 5 000 kronor per person i december. Man konsumerar för 11 miljarder mer än vad man konsumerar i genomsnitt under årets övriga elva månader.

- Var och varannan beklagar sig inför julstressen. Vi vill visa att man kan ta en paus från shoppandet och ägna tiden åt andra saker, säger Gunilla Jägeberg.

Årets köpfria dag riktar fokus inåt och arrangörerna frågar sig om vi verkligen kan köpa oss lycka och identitet. Gunilla Jägeberg vill inte fördöma någon, snarare få folk att tänka till och omvärdera vad som är viktigt i livet.

- Även om vi har höjt vår levnadsstandard oerhört mycket sedan 50-talet så har vi inte blivit lyckligare.

En annan orsak till att fira den köpfria dagen är att överkonsumtionen inte går ihop med visionen om en hållbar utveckling, menar Gunilla Jägeberg. Våra konsumtionsmönster påverkar människor i andra delar av världen på många olika sätt. Leksakerna du köper till jul har till exempel med största sannolikhet tillverkats av en lågavlönad arbetare i ett fattigt asiatiskt land. Hushållens konsumtionsutgifter ökade med 1,5 procent 2003 jämfört med år 2000. För den största ökningen stod inköp av varor och tjänster för rekreation och kultur, enligt SCB.

World watch institute rapporterar i sin årliga undersökning av tillståndet i världen att de globala utgifterna för reklam niodubblats de senaste 50 åren och att över hälften av reklamkostnaderna spenderas i USA. 93 procent av de amerikanska tonårsflickorna uppger i en undersökning att shopping är deras favoritsyssla på fritiden. Den privata konsumtionen är till stor del koncentrerad till Nordamerika och västra Europa. Befolkningen i Sydasien och södra Afrika står globalt sett för endast 3,2 procent av konsumtionen av varor och tjänster i hushållen.

I Sverige har det inte genomförts någon liknande undersökning om ungdomar och konsumtion, men enligt undersökningen Nordic youth från i somras tar nordiska ungdomar det materiella välståndet för givet, för dem har kommersialismen blivit en livsstil.

Till följd av det blir de stressade av bland annat kraven på att alltid vara tillgängliga, till exempel på mobiltelefonen.

Buy nothing day firas i dag över hela världen. Första gången genomfördes den 1992 i Kanada på initiativ av den före detta reklammannen Ted Dave och den medie-kritiska organisationen Adbusters.

Fakta: 

En köpfri dag
I dag, lördag, firas En köpfri dag på ett 30-tal orter i Sverige. Klockan 12 genomförs en så kallad Whirl-Mart-aktion i Kista galleria, där aktivister går runt med tomma kundvagnar utan att handla något. På Kulturhuset blir det filmvisning och bokbord.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Stockholm får kvinnomuseum

Kvinnors kamp är underrepresenterad på museerna, menar staden och öppnar ett kvinnohistoriskt museum nästa år.

Stockholms Fria

© 2025 Fria.Nu