• Tallin hade redan innan införandet av nolltaxa en ganska stor del av kollektivtrafiken finansierad genom skatt. Bara en tredjedel av kostnaderna täcktes av biljettintäkter. I Skåne täcks cirka 57 procent av kostnaderna genom biljettintäkter.
Skånes Fria

Gratis kollektivtrafik i Talinn – men avlägset i Skåne

220 miljoner kronor ska göra kollektivtrafiken bättre i Skåne nästa år. Resenärerna är med och finansierar med höjda biljettpriser och någon vision om nolltaxa finns inte hos den styrande majoriteten.

Förespråkare för avgiftsfri kollektivtrafik har tidigare mest haft mindre städer att jämföra med: Kiruna och Avesta i Sverige, eller belgiska Hasselt och amerikanska Commerce. Men i Estlands huvudstad Tallinn är nolltaxa nu verklighet för alla invånare sedan årsskiftet. Hittills ser resultaten mest positiva ut: resorna med buss och spårvagn har ökat med 12,6 procent, och mellan december och januari minskade biltrafiken in till stadskärnan med 15 procent.

– Vi får många frågor från hela världen om nolltaxan, konstaterar en lätt stressad Viire Vatsfeldt, ekonomichef på stadens transportavdelning.

Enligt Vatsfeldt är nolltaxan ett led i att Tallinn siktar på att bli ”Europas miljöhuvudstad” 2018. För att bekosta nolltaxan, som kostar ungefär 12 miljoner euro, har departementet räknat in skatteintäkter från en snabbt ökande befolkning, effektiviseringar i samband med att trafikbolag slagits ihop samt fler och dyrare betalparkeringar.

Förändringar har också behövt göras i stadsbilden, något som kostat men också smakar.

– Vissa delar av centrala staden har stängts av för privat biltrafik för att hålla stadsmiljön grön, förklarar Vatsfeldt.

Till de negativa effekterna av nolltaxan i Tallinn hör att taxinäringen fått sig en törn, och inför omröstningen om införandet sågs det av vissa som ett uttryck för populism.

80 mil sydväst i Skåne har Vänsterpartiet länge varit drivande för att sätta nolltaxefrågan på agendan i regionen. Vilmer Andersen är gruppledare för partiet i regionfullmäktige.

– Nu förbereder vi ett konkret förslag på hur man skulle kunna testa avgiftsfri kollektivtrafik i Skåne inför valet 2014.

Tanken är att satsningen ska finansieras både regionalt och nationellt. Helst hade han nämligen velat se att även staten var med och medfinansierade en försöksperiod under tre år.

– Kollektivtrafiken bör vara samma förmån för alla medborgare precis som biblioteken är i dag. Det är en grundläggande samhällsfunktion som vi alla har glädje av. Då är det rimligt att den också finansieras solidariskt.

Fördelarna tror han är många. Fler skulle välja bort bilen, resandet skulle bli mindre krångligt och arbetsmiljön för tågvärdarna bättre.

– Hoten och problemen i samband med biljettkontroller som de fackliga organisationerna pekat på kommer vi att se mindre av.

Men partiet har inget stöd för förslaget i regionfullmäktige och nästa år kommer det istället bli något dyrare att åka kollektivt. I den budget för 2014 som offentliggörs i veckan kommer 220 miljoner kronor läggas på att bygga ut kollektivtrafiken – 25 procent av de kostnaderna ska finansieras av resenärerna. Mats Persson (FP) är ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

– Vi har inte obegränsade resurser – därför tycker vi att det är rimligt att både skattebetalarna och resenärerna är med och betalar.

Vänsterpartiets förslag om nolltaxa avvisar han helt och hållet. Viktigare är att skapa en trygg kollektivtrafik och att man kan åka på många avgångar, menar han.

– För att långsiktigt vinna marknadsandelar från bilen är inte gratis kollektivtrafik svaret. För många av de resenärer vi nu försöker få att välja bort bilen är priset inte relevant. De väljer bilen ändå. Då är det viktigare att arbeta med beteendefrågor och skapa attraktiva lösningar.

Men Vilmer Andersen hoppas ändå att frågan seglar upp på agendan inför valet 2014. Och att Skåne blir första hållplats för den avgiftsfria kollektivtrafiken. Med eller utan de statliga subventionerna.

– Enligt våra beräkningar skulle regionskatten inte behöva höjas mer än en krona per hundralapp för att finansiera det, säger han.

Kan inte det innebära att det skulle bli svårare att driva igenom en utbyggnad av kollektivtrafiken?

– Det tror jag inte. Men jag förväntar mig så klart att resandet i så fall ökar och då krävs det ytterligare investeringar och utbyggnader.

Prishöjningarna som aviserats kommer att ligga på cirka 5 procent. Hur höjningarna ska fördelas kommer att bestämmas i höst. Men enligt Mats Persson (FP) kommer Skånekortet bli ungefär 50 kronor dyrare.

Fakta: 

Tallinn

395 392 invånare

4 spårvagnslinjer, 8 trådbusslinjer, övriga stadsbussar.

Omkring 105 miljoner påstigande på spårvagn, trådbuss och buss 2011.

Biljettintäkter stod före nolltaxan för 12 procent av kollektivtrafikens inkomster. Resten bekostas med skattemedel.

KÄLLOR: statistics estonia, årsredovisning 2011, TTTkas talinn spårvagns- och trådbussbolag

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ny omräkning = omröstning

Utanför Kristianstad planeras ett nytt köpcentrum och handelsområde, men i kommunen kokar missnöjet.

Skånes Fria

© 2025 Fria.Nu