Recension


Fria Tidningen

Tucholskys första en uppenbarelse

Det är verkligen en kulturgärning att ge ut den tyska antifascisten Kurt Tucholsky på nytt, skriver Mikael Mildén.

Vi lever i en tid när den yttersta högern rör på sig alltmer. Det skulle ligga nära till hands att vi vände oss mer till den tid och plats som bär de kanske tyngsta erfarenheterna av en växande fascism – 20- och 30-talets Tyskland.

Där var Kurt Tucholsky en av de mest inflytelserika i den intellektuella motståndsrörelsen. Men trots att han flydde till Sverige och ligger begravd i Mariefred, känns han sällan närvarande i vår egen samtid.

Därför är det lite av en uppenbarelse när Vänortsföreningen Mariefred-Rheinsberg i samarbete med Axplock nu ger ut Kurt Tucholskys första roman Rheinsberg. En bilderbok för förälskade.

Kurt Tucholsky var stenhård i sin kritik av makthavarnas militarism och nationalism. Med tanke på det är det lätt att tänka sig hans romaner som allvarstyngda. I själva verket är de fyllda av lättsam satir med en underfundig udd. Och Rheinsberg är, precis som hans mer kända roman Gripsholms slott, en kärlekshistoria.

Här är det Claire och Wolfgang som i hemlighet åker bort till den lilla staden Rheinsberg för att på avstånd från sina föräldrar få träffas och älska i frihet. Deras lekfulla dialoger och de satiriska sticken som man kan ana genom tidens filter är underbart charmiga. Den här tonen och berättelsen om den självständiga unga kärleken gjorde boken till en enorm succé på sin tid.

Det är tveklöst en kulturgärning att ge ut Kurt Tucholsky igen. Och Rheinsberg är tveklöst en mycket fin liten roman. Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på om det inte är mer av hans politiska texter vi behöver. Just med tanke på den mörka tid han levde – och vi lever – i.

Fakta: 

Litteratur

Rheinsberg. En bilderbok för förälskade

Författare: Kurt Tucholsky

Förlag: Axplock

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Melankolisk cover på Yarden

Recension

En lysande melankolisk cover, som balanserar fint mellan realism och Roy Anderssonsk absurdism, tycker Frias recensent.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu