Känsloladdat om ett liv på flykt
Flykt, utanförskap men också samhörighet. Kristine Ilums dansföreställning Stimulation Overload vill sätta ljuset på Europas flyktingpolitik och har publiken med sig ända från början. Efter premiär i Malmö ska de nu ut på Öresundsturné.
Fyra dansare på scengolvet. Tre av dem står i ring och viskar fram order i megafon
– They will sit, they will crawl, they will lay down. Den fjärde står i mitten och lyder.
Somatic Noise nya uppsättning Stimulation Overload är fysisk och högljudd. Dansarna slänger sig, brottas och är närmast akrobatiska i sin dans.
– Vi försöker fånga känslan av brutalitet och utsatthet som en människa på flykt kan genomgå, säger Emma Ribbing, en av de medverkande dansarna.
Föreställningen började som ett tankeexperiment redan 2010, då koreografen Kristine Ilum och Emma Ribbing ville sätta sig in i den danska flyktingpolitiken där pengar på banken och sociala kompetenser styr om en människa får uppehållstillstånd eller ej.
– Hur tar du dig igenom livet när hemma är någon annanstans? Vi ställde oss den frågan och har arbetat med utformningen sedan dess, berättar Kristine Ilum.
Under föreställningen sitter publiken i en ring runt scengolvet.
– Vi vill att publiken kommer så tätt inpå som möjligt så att de blir en del av föreställningen.
Närheten till publiken har också varit central under repetitionerna. Redan två veckor in i processen har repetitionerna varit öppna för allmänheten och för skolklasser. Över 150 personer har sett föreställningen innan den ens har haft premiär.
– Vi är positivt överraskade att så många vill komma och ta del av vårt arbete. Det tyder väl på att ämnet och temat är något som berör. Det har såklart varit jättenervöst att släppa in publiken på ett så tidigt stadium i repetitionerna men det har också varit otroligt givande och någonting vi kommer att fortsätta med på ett eller annat sätt. Vi vill ha en öppen process, säger Kristine Ilum.
Organisationer med kunskap om flyktingpolitik och ungdomar som själva varit med om att fly sitt hemland har fått dela med sig av sina erfarenheter och synpunkter kring föreställningen.
– Ungdomarna som var här kände igen sig i kampen och strävan, men de saknade sammanhållningen och känslan av att resa sig igen, som de själva upplevt. Vi tog till oss det och nu finns även de känslorna med, berättar Kristine Ilum.
Stimulation Overload hade premiär i Malmö i onsdags och spelas i danshallarna i Köpenhamn den 2 och 3 februari, på Hässleholms kulturhus den 7 februari och på Dunkers kulturhus i Helsingborg den 10 och 11 februari.