Vad håller Försvarsmakten på med?
Försvarsmakten har i dagarna gått ut med en reklamkampanj som frontar med frågan ”Vad håller du på med?”. Bakom rubriken ser vi bilder på unga människor som gör rätt tidstypiska saker som att baka surdegsbröd och fota med sin smartphone, göra ett spexigt konstverk med post it-lappar eller organisera sina böcker snitsigt i bokhyllan.
Och detta görande ifrågasätter då Försvarsmakten genom att fråga ”Vad håller du på med?” och sedan leverera en text där de berättar om vilka hjältar de är, hur de räddar liv, krigar, stoppar vattenfall och så vidare. Jag har svårt att förstå vilken målgrupp de letar efter – den trendkänsliga hipstern som eventuellt skulle kunna vara pepp på lite lera och fight? Finns den?
I alla fall blir det ett fett förlöjligande av allt görande som inte ses som ”viktigt” – i detta fall konst, spex och män som bakar bröd. Framför allt skriker affischen ”Sluta flumma! Börja kriga!”. Hurra för Sveriges kulturklimat 2013!