Uselt betyg för sex- och samlevnadsundervisningen
Del 1
- Om jag ansvarade för Uppsala kommuns skolor skulle jag ta fram en checklista för hur skolorna ska jobba med sex och samlevnadsundervisning, säger Ilona Szatmari Waldau (V) till Uppsala fria.
Studier visar på att skolan är en viktig plattform där det finns möjlighet att nå alla unga människor tidigt i livet, när många värderingar grundläggs. Därmed är det viktigt att en god sex- och samlevnadsundervisning ingår i läroplanen. Dem som står bakom kampanjen ”Sex- och samlevnadsdagen” menar att det finns en brist på likvärdighet i skolor idag och att det krävs mer samordning och att kommunerna, huvudmännen, tar ett större ansvar för att komma tillrätta med problemet.
Ilona Szatmari Waldau bedömer att det i Uppsala kommun finns en problematik kring styrsystemet, att man ”som ordförande för barn- och ungdomsnämnden och utbildnings- och marknadsnämnden låter väldigt mycket ansvar ligga ute på skolorna”.
- Och det är bra med självstyrande skolor men i vissa frågor måste man se till att det finns en likabehandling som till exempel med sex- och samlevnadsundervisningen. Den får ju inte stå och falla med att det finns en rektor som tycker att det är viktigt, eller att det finns en eldsjäl på skolan.
I samtal med Skolverket klargörs att huvudmannen, kommunen, i de fall det rör sig om kommunala skolor, är ytterst ansvarig för att utbildningen genomförs i enlighet med alla bestämmelser.
- Undervisningen utgår ju ifrån kursplanerna så där kan det naturligtvis vara så att man på huvudmannanivå kan göra någonting som stödjer det lokala arbetet. Det som finns föreskrivet är huvudmannens ansvar för utbildningen och sen rektorns ledningsansvar för det pedagogiska arbetet på själva skolan. Det är på olika nivåer, men även på huvudmannanivå då som sagt.
Ordförande för barn- och ungdomsnämnden i Uppsala, Cecilia Forss, menar dock att det är upp till rektorerna.
- Rektorerna ansvarar faktiskt inför skolinspektionen, skolverket, i det att man uppfyller läroplanen på nationell nivå. Man har inte någon särskild uppföljning på något styckedel av något ämne överhuvudtaget, så det är inte på något vis så att det här skulle vara mer eller mindre bevakat än något annat.
Carola Helenius-Nilsson, chef på uppdragskontoret för barn, ungdom och arbetsmarknad i Uppsala kommun, instämmer i att kommunen som huvudman har ett ansvar - för helheten. Det vill säga att man i uppföljningen ”tittar på att skolorna följer den totala läroplanen men inte den specifika”.
- Och det förutsätter vi också att de gör. Det betyder att får eleverna betyg i ett ämne, har man också fullföljt det som är innehållet, dvs sex- och samlevnadsundervisningen.
Men eleverna tycks ändå inte känna att de får det de vill ha i sex- och samlevnadsundervisningen, trots att de fått betyg i det?
- Nej, och då finns det som jag brukar säga en oerhörd utvecklingspotential inom det området, för det är ju ett viktigt område. Det måste man ta på allvar lika väl som alla andra delar är allvarliga när det kommer till att få det som är i läroplanen, det är ingenting att kompromissa om.
Så vad tänker ni göra åt saken?
- Det kan jag inte säga idag, utan jag får diskutera med en ordförande och titta på de här delarna och kommunicera med produktionen, ”hur ser verkligheten ut i Uppsala”. När det finns en rikssnittssiffra på 50 procent så är det en indikator på något och då måste man ta reda på hur det ser ut i Uppsala.
<h2>Nästa vecka, vecka 47, publicerar vi del två i denna miniserie om sex- och samlevnadsundervisningen i Uppsalas skolor. Då lyfter vi bland annat aspekten heteronorm i undervisningsmaterialet.</h2>
