Försäljningen av ekologiskt har planat ut
Det är kvällsrusning och fullt med kunder i mataffären Morot &Annat i Malmö. Popcorn, paranötter och kaffebönor i lösvikt trängs med pumpor och chilifrukter. Allt är ekologiskt och även här har en utplaning av försäljningen märkts av.
– Förändringen kommer att komma successivt, säger Ulf Hansson om varför det inte säljs mer ekologisk mat.
Ulf Hansson och Hanna Olson öppnade butiken Morot &Annat för tio år sedan. En ekologisk mataffär blir man inte rik på men de kan äta sig mätta, säger de själva. Och efter att försäljningen ökade snabbt i början har de nu märkt att försäljningen har stabiliserats de senaste åren.
I dag står de båda i kassan och småpratar med kunderna. Det blir mycket prat om miljö för dem i jobbet och det intresset verkar också vara drivande för kunder att komma hit.
– Jag tror att fler och fler kommer att inse att det inte är mat de stoppar i sig. Det vi har är egentligen den vanliga maten. De andra har något som ser ut som mat, men det är inte mat. De flesta grönsaker är bara vatten och färgämnen, säger Ulf Hansson.
Har ni märkt någon förändring sedan starten?
– Ja, det har förändrats ordentligt. Sedan starten har försäljningen ökat med 400 procent. Men ökningen var fram till för tre, fyra år sedan. Sedan dess har det legat stabilt.
De arbetar nu på att utöka sin verksamhet och säljer sedan förra året även ekologiska produkter via nätet.
– Tillgängligheten för kunderna är för liten. Genom webb¿shopen märker jag att det finns många ställen där det inte finns ekologiska produkter. Jag har skickat över hela Sverige, säger Ulf Hansson och börjar räkna upp städer som har köpt via nätet.
Skellefteå, Kiruna och Göteborg finns med bland platserna som har fått leveranser ända från Malmö.
Ulf Hansson berättar att kundkresten har förändrats sedan de startade affären.
– Ja, det känns som att det från en början mest var medelålders kvinnor som handlade. Nu har det slätats ut rätt så ordentligt och jag kan inte säga någon typisk kund.
Richard Ingmarsson är den sista kunden för dagen och passar på att köpa ordentligt med grönsaker innan säsongen tar slut. Det var för 20 år sedan han fick upp ögonen för ekologisk mat. Till en början var det hans mamma som inspirerade honom, men miljön har också kommit att spela stor roll. Nu är han en regelbunden kund här. Och möjligheten att köpa ekologiskt har ökat tillsammans med storleken på plånboken.
– Nu för tiden har jag råd att handla mer ekologiskt, säger han och uppskattar att han köper upp till 85 procent ekologiskt.
Ulf Hansson slår in Richard Ingmarssons varor i kassan.
– Jag tror man inser gradvis om man vill vara med i den här svängen eller kvar i det gamla, säger han samtidigt som Rickard packar ner maten i sin tygkasse och affären stänger för dagen.