Multiplar breddar konstvärlden
Multipeln är ett konstformat som gör att de allra flesta har råd att köpa originalverk även av kända namn. Den 13 oktober är det vernissage för en skånsk multipelsatsning på Ystads konstmuseum. En satsning för demokrati, folkbildning och konstnärlig frihet.
En multipel kan vara en keps, en tom flaska att fylla vid ungdomens källa, en skiva med ljudkonst eller ett örngott. Den kan också vara ett foto, ett grafiskt blad eller en bronsskulptur. Definitionen som Multipel.nu har valt att utgå ifrån är att föremålet har tillverkats som ett signerat konstverk, att priset är mellan 50 och 5 000 kronor, att upplagan är mellan 2 och 500 exemplar och att verket inte har något fysiskt original.
Multipel.nu består av ett webbgalleri, ett samtidskonstarkiv, ett diskussionsforum och en webbutik för genren multiplar och invigdes den 12 april. Ansvarig för satsningen är den ekonomiska föreningen Mediaverkstaden i Malmö med Anders Bräck och Christel Lundberg i spetsen.
– Multiplar gör det möjligt att erbjuda originalkonst och komma förbi reproduktioner. När det kostar under 5 000 kronor är det möjligt för många människor att köpa konst. Vi är också i en tid då ny teknik gör att det går att tänka i större banor och producera konst på ett helt annat sätt, till exempel skulpturala föremål med 3d-skrivare, säger Anders Bräck.
Konceptet med multiplar är inte nytt. De första verken i genren kan sägas vara träsnitt och grafiska blad. Den internationella Fluxusrörelsen på 1960- och 1970-talen var stilbildande då både bildkonstnärer och andra kulturarbetare tillverkade egna skivor, böcker och konstverk på ett enkelt sätt med målet att de skulle spridas.
– Många människor vill ha bra konst men vet inte hur de ska bära sig åt. Här finns en garant eftersom vi går i god för det vi tar in, säger Christel Lundberg.
Konstnärer får ansöka om att vara med och verkens kvalitet och potential bedöms av Mediaverkstadens styrgrupp. 30 procents provision tas ut.
– Det är ganska lite. Gallerierna tar 50-60 procent, säger Christel Lundberg.
Multipel.nu är tänkt att stärka nätverken mellan konstnärer, och hjälpa mindre etablerade konstnärer att sprida sina verk.
– Det här är också ett sätt att bredda fältet av säljande konstnärer, säger Anders Bräck.
Intresset från konstnärerna har varit stort, men det har ännu inte blivit någon rusning från köparnas sida. Det kanske krävs mer tid och fler offentliga visningar för att det verkligen ska komma igång, tror Anders Bräck.
Utställningen på Ystads konstmuseum är första gången som Multipel.nu visar sina verk hos en extern institution. Nästa anhalt blir Dunkers kulturhus i Helsingborg i slutet av november och sedan är tanken att det ska bli fler utställningar även utanför Skåne. Diskussioner har även påbörjats för att hitta mer alternativa platser att visa multiplarna på, till exempel restauranger eller butiker.
– Vi ser det som en oerhört viktig demokratiprocess att sprida konsten och kulturen som vi brinner för. Bildkonsten trängs undan i samhället. Det här är ett sätt att motverka det, genom att öka exponeringsytan, säger Christel Lundberg.
Samtidigt finns det en poäng med att samlingen är tillgänglig på nätet, dygnet runt. Tanken är dessutom att hemsidan ska bli ett forum för kunskap och diskussion kring multipeln.
Malmöbaserade Peter Johansson är en av de medverkande konstnärerna som jobbat länge med multipeln som form, av flera skäl.
– Jag tycker att det är väldigt sympatiskt med billig konst för många, även om man inte har stora inkomster.
Han drar också paralleller till Fluxusrörelsen, som han menar hade många likheter med punken.
– Man skulle tillverka saker själv i trevliga förpackningar och sprida till många. Jag tycker att det är jättespännande.
För Peter Johansson har multiplarna varit en positiv kontrast mot hans större utställningar.
– Det är så kul att kombinera stora, osäljbara verk med mindre saker som böcker, grafik och små skulpturobjekt.
Han nämner som exempel utställningen i Lund 1997 då hela konsthallen blev en stor bastu. Besökarna kan vilja köpa något även när det gäller sådana verk.
– Folk vill gärna ha med sig något minne. Multiplar kan vara lite som souvenirer på det sättet.
De är också lätta att skicka, till skillnad från andra typer av verk som kan vara både bökiga och dyra att transportera. Att jobba med multiplar kan dessutom vara ett sätt för konstnärer att få ny inspiration, tror han.
– Det finns en chans att göra något som man aldrig skulle göra på ett galleri, frifräsargrejer. Men det ska ändå vara något som man står för konstnärligt.
Han påpekar att multiplar är mycket mer etablerade som form i Europa och något som de flesta europeiska konstnärer jobbar med.
En skillnad och en styrka som Christel Lundberg ser är att Multipel.nu drivs av en förening och att det inte handlar om något tillfälligt konstprojekt, utan något som saknar slutdatum.
– Många uppfattar det här som en injektion i kulturlivet. Det har blivit en plattform för lust, inspiration och kvalitet, säger Christel Lundberg.
Utställningen pågår 13 oktober-11 november på Ystads konstmuseum, St Knuts torg, Ystad.
