Barnkulturåret går in i slutspurt
Under det pågående Barnkulturåret i Göteborg lyfter forskare fram barnkulturen med en serie seminarier. – Barnkulturen berör oss alla från pedagoger och mormödrar till de som själva en gång varit barn, säger Karolina Westling, filmvetare och en av föreläsarna.
Barns delaktighet är en central fråga under Barnkulturåret. Satsningen har också till uppgift att uppmärksamma alla barns rätt till konst och kultur trots olika förutsättningar.
– I forskningen kommer ofta barnkulturen i skymundan. Med seminarierna vill vi belysa hur viktigt det är att alla, oavsett ålder, får en chans att uttrycka sig. Om vi kan plantera ett frö som när året är till ända fortsätter att inspirera och ha effekt har vi nått långt, säger Karolina Westling.
GFT var på plats när Göteborgs Universitet tillsammans med Göteborgs stadsmuseum bjöd in till den första föreläsningen i serien ”Barnkulturforskning i dag”.
På sistone har det pratats mer om barns delaktighet i kulturen, att de ska få göra den till sin egen och inte bara bearbeta vuxenproducerad kultur. Genusforskaren Jeanette Sundhall påpekade att barn inte har lätt att göra sin röst hörd, trots att de har rätt till det enligt FN:s barnkonvention.
Problem uppstår när vuxna sätter normer för vad barn är och vad de behöver. Barn underordnas i dag vuxna på samma sätt som kvinnor tidigare underordnades män.
– Det vore önskvärt att minska på maktskillnaderna mellan barn och vuxna, sade Jeanette Sundhall.
Universitetslektorn och lärarutbildaren Tarja Karlsson Häikiö betonade under sin föreläsning att skolan har ett viktigt demokratiskt uppdrag. Barn måste få både uppleva och själva vara medskapare av kulturen. För att till exempel lärare ska kunna hjälpa barn att utvecklas till de kompetenta individer de är måste politikerna ta kulturen på allvar och satsa mer på den estetiska verksamheten i skolorna.
Emellanåt utbryter moralpanik i samhället som är kopplad till förändring. Många gånger är det äldre generationer som känner oro när de inte har insikt och kontroll. När det gäller ungdomars kulturyttringar kan det leda till att beslutsfattare saknar förståelse och att satsningar uteblir.
Ett tecken på att vi går mot en utveckling där barnen själva är delaktiga är Filmhögskolans barnfilmskola som Karolina Westling är involverad i. Där får barnen själva berätta med hjälp av kameran och de vuxna får se världen ur barnens perspektiv.
När Barnkulturåret är slut hoppas Karolina Westling att fler har fått upp ögonen för barnkulturens betydelse. Hon berättar att hon ser fram emot att samla den kunskap som förmedlats under året, kanske med en föreläsning eller genom en antologi.
Kommande föreläsningar: 3 okt: Tv-program, musik och litteratur för barn7 nov: Att växa med kultur5 dec: Leka, filma, forska och sjunga
Aktuell barn- och ungdomskultur
Sagofoajén Dansare och musiker från Operans ensemble bjuder på musikalisk sagostund för de yngsta. • 6 okt, 11 nov, Lilla Scenen.
Ensam mullvad på en scen En musikalisk saga om kärlek och mod, om hur en lillebror kan få en storebror att våga. • 8 okt–9 dec, Hagateatern.
1 UP TV-spelsinspirerad föreställning som skapar diskussion kring hur människors liv ser ut i dag. • 15 och 16 okt, Frölunda Kulturhus.
Big Wind Ny barnteaterscen på Konstepidemin som ger fem olika föreställningar.
