Stockholms Fria

”Det är befriande att skratta åt eländet”

På fredag är det premiär för Teater Konfronts uppsättning Egalia, en nytolkning av Gerd Brantenbergs feministklassiker om landet där kvinnorna har makten och männen förtrycks. Och trots att 35 år har passerat sedan boken såg dagens ljus är den fortfarande skrämmande aktuell, menar regissören Maja Björkquist. SFT besökte Teater Tribunalen under repetitionerna.

Medan resten av kulturstockholm semesterpausar har regissören Maja Björkquist fullt upp. Med dryga veckan kvar till premiären av Teater Konfronts nya pjäs Egalia tar repetitioner och produktionsarbete mer än heltid. Men trots utebliven sommarvila är hon mer än nöjd för tillfället.

– Det är nu i slutfasen det börjar hända saker, när scenografi och allt är på plats ser man äntligen hur föreställningen kommer att bli. När vi började visste vi inte riktigt hur texten skulle se ut i slutändan eftersom vi har jobbat med manus parallellt, men nu har vi fått struktur på det hela och det känns jätteskönt.

Att premiären läggs mitt i sommarstiltjen har praktiska orsaker. Dels har Teater Tribunalen sommarlov och Konfront får fri tillgång till lokalerna på Hornsgatan, dels är alla i teatergruppen upptagna med andra jobb under resten av året.

– Det är det här man lägger sin semester på, men för mig har det alltid varit viktigt att teaterarbetet ska bygga på lust. Och det finns verkligen i gruppen, när man tänker på hur mycket kraft och energi alla lägger ner här blir man alldeles varm, säger Maja Björkquist.

Teater Konfronts pjäs är en nytolkning av Gerd Brantenbergs roman Egalias döttrar från 1977, en feministisk klassiker där maktstrukturer lyfts fram genom att de traditionella könsrollerna byter plats; i landet Egalia är det kvinnor som styr medan männen får finna sig i en plats i skymundan. Själv fastnade Maja Björkquist för boken under arbetet med Konfronts uppsättning Lucretia förra sommaren, en pjäs om våldtäkt och mäns våld mot kvinnor där Egalias döttrar användes som inspirationslitteratur. Och när det blev dags att börja tänka kring ett nytt projekt dök boken upp direkt.

– Det är så mycket som blir synligt när man vänder på allt, saker som man annars inte tänker på eftersom det är så vant och inpräntat. Som språket till exempel, det tar ett tag innan man fattar varför ”dam” gör det och ”dam” säger det i boken – att vi säger ”man” hela tiden annars är så självklart, säger Maja Björkquist.

Gerd Brantenbergs text har dock 35 år på nacken och mycket har lyfts ut eller skrivits om för att anpassas till nutid, till exempel finns det inga hemmapappor i Konfronts version medan individuell föräldraförsäkring diskuteras frekvent. Men på det stora hela är det mycket som är sig likt i dagens samhälle, menar Maja Björkquist. Sorgligt nog har vi på många sätt inte kommit mycket längre än på 1970-talet.

– När det gäller relationer och grubblerier som rollfigurerna har är det skrämmande hur mycket som fortfarande är aktuellt. Samtidigt är det befriande att man får skratta åt eländet, det blir ju ofta ganska absurt när man sätter män i situationer som vi kvinnor tar som självklara.

Att Konfront även denna gång tar sig an en pjäs med feministiskt tema är egentligen en slump. När Maja Björkquist startade gruppen sommaren 2011 tillsammans med Ann-Marie Fritiofsson och Johanna Holmström var det främst utifrån en gemensam önskan att göra något eget, med all den konstnärliga och yrkesmässiga frihet det innebär att vara sin egen chef. Samt en vilja att lyfta samhällsinriktade ämnen – och då har det feministiska kommit av sig självt. Som i våras till exempel, när Konfront tillsammans med performancegruppen Tir anordnade stödläsningar av Valerie Solanas Scum-manifest som en följd av uppståndelsen kring Turteaterns uppsättning. Den gången var bara kvinnor välkomna i publiken, och den gemenskap som uppstod i salongen är något som Maja Björkquist gärna skulle vilja se även när Egalia spelas:

– Att få samlas kollektivt och prata om våra liv och erfarenheter som kvinnor väckte oerhört mycket nya tankar och intressanta diskussioner. Så visst vore det kul om vi kunde uppnå något liknande här. Men även män kan nog må bra av att se Egalia, så den här gången är alla välkomna!

Egalia har premiär den 27 juli på Teater Tribunalen och spelas till den 11 augusti. Mer information och ¿biljetter finns på www.konfront.nu

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Väggmålningen i Husby tar form

Kommer du ihåg Förorten i centrum, projektet som vill skapa möten och stolthet i stadens förortsområden genom muralmålning och offentlig utsmyckning? I februari skrev SFT om den trista väggen i Husby som skulle få ett nytt och festligare utseende. Härom veckan satte målandet i gång.

Stockholms Fria

© 2025 Fria.Nu