Göteborgs Fria

Veckans konsttips

FRIA:s konstrecensent Andréas Hagström tipsar om det mest intressanta på Göteborgs konstscen.


Stand Opposite of the Chorus
Var Galleri Rotor När Tom. 16 oktober
Stand Opposite of the Chorus samlar verk där karaktärer från litteratur, film eller från verkligheten placeras i andra kontexter. I många av verken finns ett spänningsmoment i att berättarpositioner när som helst kan skifta. Som i det komplexa vidoeverket Stories about Danielle Tjajkovskij där flera konstnärer vävt en berättelse kring en person de endast känner från ett antal annonser.
Olika typer av metanivåer går som en röd tråd genom utställningen. Ett inslag är ett antal porträttbyster som placerats som betraktare av verken. Det är en sökt och teatral gest men i en utställning där flera typiska postmodernistiska frågeställningar är så centrala känns det helt korrekt. Som en blinkning till tidiga postmodernistiska verk som inlemmade klassiska stilelement.

Längst in i utställningen rullar en video med tv-predikanten Peter Spencer från Texas som tillsammans med konstnären Christian Jankowski försöker skapa The Holy Artwork. I en passionerad predikan prisar pastorn samtidskonsten och för ett teologiskt resonemang kring Gud, skapelsen och konceptkonsten. Som konstintresserad religionsskeptiker vet jag inte riktigt vad jag ska göra av dessa bitvis vackra, insiktsfulla och vettlösa formuleringar.


Drömmen om ett annat Göteborg
Var Sjöfartsmuseet – Älvsnabben När Tom. 8 januari
Älvsnabben – Drömmen om ett annat Göteborg är en ganska liten utställning men den rymmer imponerande många verk och en nästan oöverskådlig mängd information, berättelser och ljudfragment. Utställningen är ett resultat av en av de sommarkurser som konstnärliga fakulteten anordnat, inspirerade av den pågående konstbiennalens tematik. Sommarkursen, som tog sin utgångspunkt i Älvsnabben, leddes av Magnus Haglund och Isak Eldh och inriktningen var ljud och psykogeografi.
Det är inte först och främst de enskilda verken som gör utställningen intressant, utan helheten. Utställningen fungerar som ett bibliotek över kursens kreativa process och kunskapsproduktion. Flera verk överlappar varandra och överallt hänger det hörlurar med verk, ibland skapade av flera deltagare. Här finns video, skulptur, installation, teckningar och poplåtar. I en fönstersmyg ligger egenproducerade böcker. Utställningen ramas in av ett ständigt föränderligt muller som rullar mellan svarta högtalare, ett pulserande dån som om vi var i hjärtat av ett maskinrum.

Många av de ledord som huvudcurator Sarat Maharaj har klätt biennalen med finner jag konkreta uttryck för i denna utställning. För här finns verkligen spår av feberartad kreativitet, kollektivistiskt skapande och en vilja att söka efter alternativ.
I utställningstexten skriver Haglund att färjan är ett mentalt mellanrum och ett transformationsverktyg. Men färjan är också en bra metafor för en sommarkurs av detta slag. Det kollektiva färdmedlet som för människor från en fast punkt till en annan, över ett mörkt vatten fyllt av kaotiska strömmar och där kaptenen sätter sin tydliga prägel på resan.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Kraftwerk var alltid bättre förr

Syntpionjärerna Kraftwerk är årets största bokning på Way Out West. Andréas Hagström har läst det mesta som har skrivits om gruppen i svensk press och ser en röd tråd: Kraftwerk var alltid bättre förr.

Göteborgs Fria

Apokalyptisk konst intar Way out west

I dag startar festivalen Way out west i Slottsskogen. Det största dragplåstret är utan tvekan Prince. Men festivalen satsar inte enbart på välkända musiker. I år har man exempelvis bjudit in konstnären Anastasia Ax att uppföra verket Exil.

Göteborgs Fria

Nyhängningen av Skulpturhallen

Skulpturhallen i Göteborgs konstmuseum har länge känts som en ogenomtänkt uppställningsyta för skulpturer men nu har museet gjort en omhängning och skapat en utställning av ett antal skulpturer ur samlingarna.

Göteborgs Fria

FRIA väljer: Konst

FRIA:s konstrecensent Andréas Hagström tipsar om det mest intressanta på Göteborgs konstscen.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu