Skånsk kultur – mångfald eller enfald?
Helgens Nya Skånedagar med Region Skåne som arrangörer blev en moderat succé.Projektledare Katri Johansson är nöjd. Hon har jobbat med evenemanget sedan förstudien påbörjades 2010, då regionen beslutade att återuppliva festivalen.
– Vi ville visa fram ett nytt Skåne där forskning, utveckling, miljö och upplevelser är i fokus. Det var de riktlinjer som vi fick att jobba med från regionledningen. Men mycket av det som är nytt och innovativt anknyter till gamla traditioner, till exempel guerillastickning och surdegsbröd.
Programmet var bra. Måns Zemmerlöv blev officiellt tilldelad utmärkelsen Årets Skåning, Eric Saade spelade sin sista konsert på sommarturnén och trollkonstnären Malin Nilsson uppträdde. I den vackra ekskogen och slottsparken runt Bosjökloster, återfanns Fotevikens vikingamuseum, Malmö Opera, Film i Skåne och ett mattorg med lokalproducerad mat där Kryddor från Rosengård också medverkade. Alla erbjöd de interaktiva aktiviteter från bågskytte till filmvisning.
Visserligen saknades kanske utvecklingsprojekt som den nya forskningsanläggningen ESS i Lund och miljöorganisationerna, cleantechindustrin och idrottsorganisationerna.
– Med Region Skåne som arrangör vill vi visa att vi inte bara är sjukhus, utan att vi också ansvarar för utveckling, både inom kultur och näringsliv.
På regionens hemsida läser vi: Syftet med arrangemanget är att öka kunskapen om Skåne och att få fler skåningar att upptäcka mer och uppleva mer av Skånes fantastiska utbud.
De första skånedagarna planeras under hösten 1976. Det var ett ganska annorlunda Skåne än det vi har i dag, som skulle visas fram. Sedan dess har befolkningen ökat med en kvarts miljon och demografin förändrats radikalt.
När Skånedagarna var som störst kom 30,000 besökare, men de sista åren halverades antalet. Och det är kanske där skon klämmer. Om Skånes invånare har förändrats de senaste trettiofem åren bör man kanske som region ställa frågan: ”Vad är egentligen skånskt?”. Ska ett skånskt kulturevenemang som självdog för tre år sedan hållas vid liv med regionala medel när det finns så många andra festivaler, både på landsbygden och i städerna?
Det är inte svårt att sticka hål på ett evenemang som Nya skånedagarna och kritisera innehåll och form. De har arrangerats av en vit medelklass för en vit medelklass. Men att svara på frågan om vad skånedagarna borde vara, är betydligt svårare.
Enkät
• Vad symboliserar Skåne, för dig?
• Saknade du något på Skånedagarna?
– Bokskogar och skånsk sommar är Skåne, för oss. Vi saknar inte direkt någonting, men det kunde varit mer musik här.
Azad Said & Åsa Willysson, Perstorp
– Naturen och den skånska historien. Vi var precis på vikingabyn och lärde oss mer om Skånes historia som inte alls är samma som Sveriges. Det är inte så mycket hantverk i år som det har varit tidigare. Det känns lite synd.
Anna S Persson och Ingrid Nilsson, Hörby
– Vi pratade faktiskt precis om det – vad som egentligen är skånskt. Spettkaka är nog det, kom vi fram till. Men vi har inte sett någon än!
Linus Engqvist & Patrik Andreasson, Malmö
– Spettkaka är riktigt skånskt , tycker jag. Men jag skulle gärna vilja se lite mer jordbruk här. Vi är ju på landet, men det finns inte så mycket om det.
Frida Hallin, Lund
Skåne nu och då
Skåne 1976
• Befolkning i Skåne: 243 591
• Befolkning i Malmö: 1 012 083
• Medborgare i Malmö födda i utlandet: 10%
• Utländska medborgare från europeiska länder: 90%
• Restid till Köpenhamn: Malmö C–Limhamn 28 min. Färja Limhamn–Dragör 1 timme 45 min. Tåg Dragör–Köpenhamn 12 min. Totalt 2 timmar och 20 min.
Skåne 2011
• Befolkning i Skåne: 298 963
• Befolkning i Malmö: 1 243 329
• Medborgare i Malmö födda i utlandet: 30%
• Utländska medborgare från europeiska länder: 62%
• Restid till Köpenhamn: Tåg över Öresundsbron, Malmö C-Köpenhamn C, 34 min.