Underhållande om nätets största succé
Det är förstås ironiskt att en så till synes socialt inkompetent person som Mark Zuckerberg lyckas skapa världens största sociala nätverk. I inledningsscenen av The social network sitter Harvardstudenten och dricker öl med sin dejt Erica och pratar hetsigt om hur han ska ta sig in i någon av de åtråvärda studentklubbarna, det kommer att ge massor av kontakter och status.
Problemet är bara att man måste utmärka sig på något sätt för att bli inbjuden till exklusiviteten. Mark lyckas höra något insinuant i allt Erica säger och förolämpar henne omedvetet gång på gång. Till slut ger hon upp och gör slut på plats. Snopen och full drar Mark tillbaka till studentrummet för att hämnas. På några timmar bryter han sig in i samtliga föreningars bildbanker och lägger upp skolans tjejer för allmän bedömning på sajten Facemash.
Här har vi filmens premisser på de första tre minuterna: en begåvad datanörd med sociala svårigheter som vill nå in i exklusiviteten (återkommer senare i att man måste bli inbjuden för att bli vän med någon på Facebook), vars liv kretsar mycket kring att ha eller inte ha flickvän (relationsstatus blir en viktig detalj på Facebook), beter sig som ett svin utan att inse det själv (ska visa sig i partnerskapet och ägandet) och programmerar skitsnabbt Facemash – själva prototypen till Facebook. Filmen varvar sedan den kronologiska berättelsen om framväxten av Facebook med två olika nutida rättegångar mot Mark Zuckerberg.
Det måste medges: regissören David Fincher har faktiskt lyckats göra en film om programmering och rättegångar till något underhållande. Två timmar flyger förbi. Fincher har ju lyckats förut med moderna klassiker som Seven och Fight club, vilka var både spännande och estetiskt nyskapande, men det som överraskar mest i The social network är humorn. Dialogen är rapp och smart, med många gapskrattsroliga oneliners.
Även om filmen handlar om något så samtida som framväxten av ett internetcommunity är grundtematiken klassisk. Vänskap, svek, framgång och fiendeskap – och förstås den lilla killen som ensam skapar något hela världen kan ta del av.
Före premiären pratades det mycket om att filmen skulle vara ett nidporträtt av den unge Facebookskaparen. Och visst, Zuckerberg skildras inte som någon särskilt inkännande person. Men paradoxen är att excentriska svin – sådana som rycker på axlarna åt allt och spetsar till alla konversationer med avtrubbade cynismer – lätt blir till ”sköna snubbar” i filmformat.
Den utmärkta huvudrollsinnehavaren Jesse Eisenberg (från The squid and the whale) förstärker sin pubertala trulighet med en lätt autistisk utstrålning som är typisk för de avstängda genierna. Det känns trovärdigt men framför allt väldigt underhållande.
500 miljoner människor använder Facebook och företaget värderas till 25 miljarder dollar.
Film
The social network
Regi David Fincher I rollerna Jesse Eisenberg, Justin Timberlake m fl.
