Äldre patienter känner sig maktlösa
Det brister i kommunikationen mellan äldre patienter och deras läkare, enligt en ny avhandling. Till stor del kan det bero på den äldre generationens respekt för läkarna, men samtidigt är läkarna omedvetna om den makt de äldre tillskriver dem.
Äldre patienter vågar i allmänhet inte ifrågasätta sina läkare. De kan känna sig okunniga, medan läkarna tror att de har en fungerande dialog.
Detta kommer Sandra Pennbrant, fil. doktor vid Sahlgrenska akademien, fram till i sin avhandling där hon intervjuar äldre patienter, närstående och vårdpersonal.
Sandra Pennbrant har intervjuat patienter mellan 65 och 90 år och tydligast märks detta problem bland dem över 80.
– Det har att göra med deras sociala och kulturella bakgrund. Förr var en läkare någon man verkligen såg upp till, någon som tillhörde samhällets övre skikt, säger Sandra Pennbrant.
Men läkarna själva verkar inte medvetna om bristerna. Sandra Pennbrant berättar om deras idealbild av mötet med patienterna som de tror överensstämmer med verkligheten. Att informationen inte alltid går fram är något de måste göras uppmärksamma på.
– Samtidigt gäller det att få till en bra balans, de får ju absolut inte se ner på patienterna utan ha ett professionellt förhållningssätt till dem. Men det är något som måste vara med redan under utbildningen. Det behövs större kunskap om kommunikationsmetodik, säger Sandra Pennbrant som själv undervisar blivande sjuksköterskor i vårdvetenskap.
Ämnet ingår i läkarutbildningen, men hon anser att de behöver utökas. Det är en reaktion hon även har stött på hos de läkare som har läst avhandlingen.
– Läkarna tror ofta att deras äldre patienter förstår dem eftersom de inte ifrågasätter dem, berättar Sandra Pennbrant.
Förutom den stora respekten och totala tilltron gentemot läkarna finns mer kroppsliga aspekter att ta hänsyn till, enligt Sandra Pennbrant. Med åldern försämras funktioner som syn och hörsel, vilket ytterligare försvårar kommunikationen. Och som i sin tur kan medföra att patienterna ännu mindre vågar fråga vad läkaren menar.
Ännu ett problem i sammanhanget är de korta sjukhusvistelserna. Patienterna får instruktioner med sig hem som de förväntas följa. Att inte helt och hållet förstå instruktionerna kan betyda stora risker eller ett besök på akutmottagningen.
Det grundläggande är, som alltid, en fungerande dialog mellan läkare och patient.
– Det är det ju oavsett vårdtid och patientens ålder. För övrigt är det viktigt att framhäva att allt i studien inte är negativt, det finns ju äldrepatienter som är nöjda också.