Recension


Uppsala Fria

Ordnad ljudrevolution

Första gången jag såg bob hund var 1994 i min dåvarande hemstad Helsingborg. Det var på det lilla haket Rockbolaget och Thomas Öberg körde tillsammans med resten av bandet sin allra första spelning på hemmaplan. Det lät inte som något jag tidigare hört. Mer än så kan ingen bli och Allt på ett kort formligen åt sig in i hjärnan. Jag fattade att det här var större än musik, en revolution.

När jag 15 år senare ser dem på Katalin är de fortfarande något så ovanligt som ett samspelt band, som inte givit avkall på varken kvalitet, originalitet eller energi. Tinnitus i hjärtat får inleda kvällen, som utkristalliserar sig till ett allkonstverk med en vacker och vitklädd, maskerad maestro som vet hur man dirigerar en publik och förolämpar den med finess.

Thomas Öberg har på ett strålande humör smyckat den ständiga följeslagaren trafikkonen i vitt och kontrasterar i sitt oefterhärmliga scenspråk mot sina extremt skickliga, men mer introverta bandkamrater. Just kontrast är det ord som känns mest passande när det gäller bob hund, det emellanåt hotfullt frenetiska i ljudbilden som ramar in sprött poetiska texter, provocerar till tankespinn och tjusar i det att man aldrig vet när det är på skoj eller allvar. Som i resten av livet.

”Vill du umgås med någon som har något att säga till om? Eller vill du umgås med någon som har något att säga? Rätt svar vinner en dejt med sanningen. Och det är inte jag”, deklarerar maestron innan temperaturen höjs rejält med Ett fall och en lösning, bandets fulländade cover på Pere Ubus Final Solution från 1976. Det är svårt att bestämma sig för om det ska utses till kvällens bästa nummer, eller om det är den suggestiva marschdängan Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk, eller kanske den redan legendariska explosionen Istället för musik: förvirring.

För det finns inte ett enda dåligt nummer på låtlistan, som enligt Öberg mest tillkommit ”för att det ska se bra ut”. Enda besvikelsen, som ska tilläggas snart är överstånden, är en abrupt nedkortad version av Jag rear ut min själ.

Ett band som under snart två decennier levererat ordnat kaos till perfektion, stått emot stagnation genom ett nyfiket utforskande av sin musik, och vägrat bli ett band som öser kommersiellt skräp över sina lyssnare är värda all respekt. Man kunde tänka sig att bob hund lagt sig till med divalater. Men när de inte alltför svårflörtat går upp på scenen och möter ett vilt applåderande folkhav tre gånger, då vet man: det här är Sveriges bästa (live)band.

Ljudkvaliteten är extremt hög vilket är en lisa efter förra årets antiklimax på Popaganda där arrangörerna höll stenhårt på policyn om ljudnivå och klippte av alla ljud som överskred en viss decibel, ströp konserten efter 45 minuter och därmed stympade den pulserande kroppsliga, kollektiva upplevelse som brukar uppstå när bob hund spelar och som också på onsdagskvällen går som en våg genom folket på Katalin.

”Gadda ihop er i mörkret! Gadda i hop er i mörkret! Fy fan.”

Kvällens final, Third Bardo-covern Min lön kommer 5 år för sent, är en perfekt avslutning på en starkt lysande och minnesvärd nära livet-upplevelse.

Fakta: 

MUSIK

ARTIST Bob hund VAR Katalin and all that jazz, Uppsala

NÄR 23 september VAD Turnépremiär

 

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

En Peter Pan blott och knappt för barn

Recension

Det sparas in på kulturen. Helst ska den finansiera sig själv, vara lönsam och lättsam och befrämja riklig tillväxt för nyliberalismens gud Mammon. Mest sparas det på dem som ska ta hand om oss när vi blir gamla, som ska förvalta och sopa upp de spillror vi lämnar dem, dem vars röster inte räknas.

Uppsala Fria

Reproducerandet av maktmissbruk och våld

Recension

Det är året innan de olycksaliga skotten i Sarajevo, ett år av lugn före stormen före det stora krigsutbrottet. Eller? Nej, tittar man närmare så förstår man att krigen pågår ständigt, aldrig har upphört.

Uppsala Fria

Välbehövlig schaktmusik i stenrummet

Recension

Så stod äntligen ingen präst i predikstolen. Istället trädde en vitklädd Nina Ramsby fram i koret och greppade sin vackra, halvakustiska Epiphone-gitarr.

Uppsala Fria

Filmpoesi där helvetet är de andra

Recension

Den turkiske filmregissören Nuri Bilge Ceylan väjer inte för de stora existentiella frågorna. I sina filmer brottas han med individens frihet och det mellanmänskliga beroendet som långt ifrån alltid varken är oproblematiskt eller oskyldigt. ”Helvetet, det är de andra”, fastslog Sartre redan 1944 i sitt prekära ménage à trois till pjäs Inför lyckta dörrar (Huis clos). Och mer än sex decennier senare förefaller det vara precis det Ceylan vill visa oss i sin nya film De tre aporna.

Uppsala Fria

© 2025 Fria.Nu