Recension


Uppsala Fria

Släktskap och fred

”I mina målningar är djuren lika mycket människor som människorna. Hierarkierna är upphävda. Människan och djuren har slutit fred”, skriver Per Sångberg i en text som är tänkt att guida betraktaren genom utställningen ”Visitors III”.

I 13 oljemålningar och en samling kritteckningar delar konstnären med sig av ett antal möten mellan människor och andra djur. Ibland smälter de samman och bildar nya identiteter. I den lilla oljemålningen Shine a light on me verkar en människovarelse ha sitt hem inuti en papegoja som genomlyses bakifrån.

I åtskilliga av bilderna har fåglar och grodor slagit sig ner och förefaller ha byggt bon på människors huvuden. Som långväga förfäder har de genom lager på lager av pigment färdats in i vår civilisations moderna myter för att stillsamt och fredligt påminna oss om att vi inte kan överleva utan dem.

Per Sångberg är befriande modig i sina färgval, febrigt rött samsas med lavendel och ockra. Men det blir aldrig disharmoniskt. Tvärtom är det en inbjudande värld man gärna kliver in i.

I sin kolorering och sitt sätt att arbeta med väl avgränsade färgfält kan man skönja ett släktskap med den amerikanske graffitikonstnären Jean-Michel Basquiat (1960-1988). I motivvalen och de många, många tunna lagren färg, som tycks vilja uppdatera historien ständigt, finns ekon av den franske naivisten Henri Rousseau (1844-1910). Innanför konturerna, till ringlande ormar och vakande vargar, som emellanåt ser ut att vara dragna av ett barn, ryms både verklighet och magi.

Det bästa med Sångbergs bilder är att de inte bara vill tala till betraktarna utan också lyssna på dem, med ugglans, och hundens och lodjurets överlägsna lyhördhet.

Fakta: 

KONST

UTSTÄLLNING ”Visitors III/Besökare” KONSTNÄR Per Sångberg VAR Galleri 1, Uppsala

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

En Peter Pan blott och knappt för barn

Recension

Det sparas in på kulturen. Helst ska den finansiera sig själv, vara lönsam och lättsam och befrämja riklig tillväxt för nyliberalismens gud Mammon. Mest sparas det på dem som ska ta hand om oss när vi blir gamla, som ska förvalta och sopa upp de spillror vi lämnar dem, dem vars röster inte räknas.

Uppsala Fria

Reproducerandet av maktmissbruk och våld

Recension

Det är året innan de olycksaliga skotten i Sarajevo, ett år av lugn före stormen före det stora krigsutbrottet. Eller? Nej, tittar man närmare så förstår man att krigen pågår ständigt, aldrig har upphört.

Uppsala Fria

Välbehövlig schaktmusik i stenrummet

Recension

Så stod äntligen ingen präst i predikstolen. Istället trädde en vitklädd Nina Ramsby fram i koret och greppade sin vackra, halvakustiska Epiphone-gitarr.

Uppsala Fria

Filmpoesi där helvetet är de andra

Recension

Den turkiske filmregissören Nuri Bilge Ceylan väjer inte för de stora existentiella frågorna. I sina filmer brottas han med individens frihet och det mellanmänskliga beroendet som långt ifrån alltid varken är oproblematiskt eller oskyldigt. ”Helvetet, det är de andra”, fastslog Sartre redan 1944 i sitt prekära ménage à trois till pjäs Inför lyckta dörrar (Huis clos). Och mer än sex decennier senare förefaller det vara precis det Ceylan vill visa oss i sin nya film De tre aporna.

Uppsala Fria

© 2025 Fria.Nu