Stockholms Fria

Hemlösa tar plats i det offentliga rummet

De hemlösas tidning Situation Sthlm och Göteborgs motsvarighet Faktum arbetar ihärdigt för att förändra bilden av hemlösa, både i media och bland allmän heten. Och numera kan många utan tak över huvudet åtminstone titulera sig författare, bloggare eller fotograf.

Mediebilden av hemlösa är att alla utan bostad är en homogen grupp med liknande problem. Visst är många utsatta, men i media ryms sällan nyanser. Som att alla hemlösa är en egna individ, med olika bakgrund och olika förklaringar till problemen.

De hemlösas tidning Situation Sthlm har sedan starten 1995 arbetat för att förändra allmänhetens bild av hemlöshet och hemlösa personer. Bland annat viks i varje nummer av tidningen fem sidor åt försäljarnas egna texter. Och de senaste åren har man arbetat ännu mer aktivt för att stärka de hemlösas röst i offentligheten, berättar Pia Laestadius, vd för Situation Stockholm.

– Antologin Hemlös – med egna ord (som kom hösten 2008, reds anm.) innehåller texter som är helt och hållet skrivna av våra försäljare. De flesta har aldrig sett sig själva som författare, men de bär på så mycket inom sig och har inte haft någon kanal att få ut det i. Många känner ju att de inte blir lyssnade på.

Den mycket uppmärksammade antologin, som efter två månader i butikerna hade sålt i över 30 000 exemplar, kom att bli en sådan kanal.

– Innehållet i etiketten hemlös går att förändra, säger Pia Laestadius. Många som har läst boken får en annan bild än den massmedia förmedlar. Varje människa har en egen historia, och det är viktigt att lyssna på den.

Dessutom har Situation Sthlm:s försäljare producerat en fotoutställning som fram till och med den 20 juni kan beskådas på Berns.

– Försäljarna har fotat sitt perspektiv av Stockholm och jag tror att utställningen överraskar, säger Pia Laestadius. Alla kämpar för ett bra liv, det är vad utställningen visar. För dem som är med handlar det om att bli tagna på allvar. Och så ger utställningen de medverkande möjlighet att vara något annat, i det här fallet fotografer.

Pia Laestadius menar att media klumpar ihop alla bostadslösa. Hon förstår att det kan vara ett försök att göra verkligheten mindre komplex, och ibland kanske vi generaliserar för att hantera det vi upplever som obehagligt. Inte desto mindre måste bilden nyanseras.

Inom kort flyttar Situation Sthlm:s redaktion till Krukmakargatan. I kvarteren intill ligger sedan tidigare flera verksamheter för hemlösa, bland annat Stadsmissionsgården och Hållpunkt för hemlösa. Huvudrubriken på tidningen Södermalmsnytts förstasida (30 maj) löd: ”Situation Sthlm flyttar till problem- område”.

– Media ger ofta en ensidig bild och fokuserar på problemen, säger Pia Laestadius. Men hur kul är det att gå runt och bli sedd som ett problem, och inte en människa? Det är inte värdigt. Genom vårt arbete vill vi komma bort från etiketterna. Vi försöker göra vad vi kan för att tidningsförsäljarna ska få chans att ta plats i det offentliga samtalet på andra sätt än som problem.

Samtidigt tror Pia Laestadius på en förändring.

– Vårt arbete gör stor skillnad. I och med att vi låter alla försäljare komma till tals kommer mediebilden också att förändras.

Elisabeth Anderton är verksamhets-chef för den sociala verksamheten på Faktum, Göteborgs motsvarighet till Situation Sthlm. Hon håller med om att mediebilden av hemlösa är felvriden, och hade hellre sett en politisk debatt:

– Det skrivs ganska ofta om hemlöshet i pressen, men jag hade önskat att det var mer konkret. Det här är trots allt ett samhällsproblem. Ofta lyfts en viss typ av människa fram när det handlar om hemlöshet, men så fungerar det ju inte.

Hon påpekar, liksom Pia Laestadius, att det är viktigt att media skiljer på att till exempel sakna boende och vara missbrukare.

– Den enda gemensamma nämnaren hemlösa har är ju att de saknar bostad. Media visar ofta en skev bild av hemlöshet, och långt ifrån alla sidor av problemet.

5Andra aktiviteter Situation Sthlm har i år startat en blogg där deras försäljare kan skriva dagbok löpande och tidningen Faktum har arrangerat flera fester för att driva opinion och samla in pengar till det sociala arbetet.

Fakta: 

Andra aktiviteter Situation Sthlm har i år startat en blogg där deras försäljare kan skriva dagbok löpande och tidningen Faktum har arrangerat flera fester för att driva opinion och samla in pengar till det sociala arbetet.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Kulturvision för fler turister

Det blir allt vanligare att använda kultur som lockbete för turister, företag och arbetskraft. Det har varit viktiga punkter för Kulturvision 2030 som avslutas i juni. I Huddinge handlar kulturpolitik mer om dialog och förståelse.

Stockholms Fria

Nathalie Ruejas Jonson och det autistiska perspektivet

Det skeva perspektivet, det lilla som blir enormt, det stora som försvinner. Alla ord som regnar i kaskader över världen tills den inte syns längre. Och så stunderna med hörlurarna på max för att få ledigt en stund. Kaoset och skammen inför kaoset. Att be om hjälp. Att få hjälp.

Hon besjunger livet i utkanterna

I Händelsehorisonten skildras ett samhälle som på många sätt inte alls är olikt vårt, ett samhälle som har förvisat en grupp människor till Utkanterna.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu