Lagliga halter partiklar i göteborgsluften
Förra veckan rapporterades det att Göteborg hade för höga partikelhalter i luften under 2007, och hade därför fått ett varningsbrev av EU. Det visade sig dock att EU fått felaktiga uppgifter, så staden klarade sig – men det var med nöd och näppe.
Varje år rapporterar miljöförvaltningen resultaten av de luftkvalitetmätningar som utförs på några ställen runtom i Göteborg till Institutet för Vatten- och Luftvårdsforskning, IVL. Mätningarna visade att Göteborg överskridit ett av två gränsvärden för halten av partikeln PM10 under 2005 och 2006, men att ingen gräns överskridits under 2007. IVLs uppgift var nu att skicka vidare resultaten till EU, men här brast det i kommunikationen. I IVLs uppgifter till EU går att läsa att Göteborg överskridit båda gränsvärdena under 2007.
Misstaget skedde när personal på IVL i Göteborg skulle fylla i tabellerna som skickas till EU. Då hamnade Göteborg bland de områden som överskrider gränsen mer än 35 gånger per år, alltså vid olagligt många tillfällen. Håkan Blomgren, ansvarig för rapporteringen, beklagar vad som hänt men framhåller att man skickat in en rättad version av tabellen till EU.
- Jag gjorde ett misstag när jag fyllde i tabellerna, säger Håkan Blomgren men menar att Göteborg ändå har lite att jobba med. Under 2007 överskreds normvärdet för PM10 under exakt 35 dagar i Göteborg, vilket är det högsta tillåtna antalet dagar enligt EU-normen.
- Vi anser att även om antalet överskridanden ligger precis på gränsen, så har inget överskridande skett under år 2007. Det är såklart bättre om halterna av partiklar hade legat lägre, men vi hoppas på att de kampanjer och insatser som görs i Göteborg kommer att ha effekt på partikelhalterna, säger Malin Andersson på miljöförvaltningens plan- och trafikavdelning i Göteborg.
Efter två år med olagligt höga partikelhalter, fastställdes år 2006 ett åtgärdsprogram i Göteborg för att hålla nere PM10-halten. I programmet står att Göteborgs stad ska jobba för en minskad användning av dubbdäck, minskad hastighet och minskad andel tung trafik, samt behandla vägar för bättre dammbindning.
(EU planerar framöver att sänka gränsen från de accepterade 35 överskridanden per år till ett lägre antal godkända övertramp och Malin Andersson är positiv.
- Självklart är det bra ur hälsosynpunkt att gränserna skärps, men det kommer bli en utmaning för Göteborgs stad att klara de nya gränsvärdena, säger Malin Andersson.)
PM10 är ett samlingsnamn för partiklar med en diameter mindre än 10 mikrometer, dvs 10 tusendels millimeter eller 10 miljondelar av en meter.
De grövre partiklarna härrör främst från slitage av vägbana, däck och bromsar, medan de mindre partiklarna kommer av förbränning av t.ex. kol och olja.
Höga halter kan orsaka astma, hjärt- och kärlproblem och lungcancer.
2005 bestämde EU att PM10-halten inte får vara högre än 50 mikrogram/kubikmeter, fler än 35 dagar per år.