Stockholms Fria

Våren på de fria scenerna

Krig, rövarhistorier och svensk flyktingpolitik. Vårens repertoarer på Stockholms fria scener har vid första anblick få likheter, men kanske är en gemensam nämnare något i stil med att bli vuxen. Typ.

Rashida från Bangladesh – och alla kvinnor i hennes situation – är huvudperson när Teater Scenario ger sig in i debatten om svensk flyktingpolitik. Gertrud Larssons pjäs Asylshopping, som till viss del bygger på intervjuer med flyktingar, poliser och handläggare på Migrationsverket, handlar om hur svårt det är att få politisk asyl i Sverige och utlovar både satir och allvar. Premiär den 13 mars.

För Turteatern i Kärrtorp är 2009 ett polskt år (vilket tjuvstartades redan i höstas) och det blir naturligtvis mer Gombrowicz. Den 21 februari sätter man upp Gombrowicz Ferdydurke, en satirisk roman från 1937 som lär passa väl i vår tid. Det handlar om Joey Kowalski, en 30-åring som med andra världskriget runt knuten söker sin identitet, pendlande mellan omogna tonår och en krävande vuxenvärld. Premiär den 21 februari.

Dessförinnan, redan från och med den 31 januari, spelar samma teater Barnrepubliken av Mia Törnqvist, med utgångspunkt från polsk-judiske barnläkaren Janusz Korczaks liv och verk. Detta drömspel, med barn i huvudrollerna, har också kriget som fond och lär med tanke på de otäcka bilderna vi dagligen ser från Gaza bli extra gripande. Hotet utanför barnhemmet färgar barnens drömmar innanför väggarna. Samtidigt är det just deras förmåga att drömma sig ett liv i frihet som ger dem mod att utmana döden. Samtliga barnroller spelas av två ensembler som består av barn och ungdomar från olika sociala och kulturella miljöer i hela Stockholm stad.

Lite lättsammare än ovanstående ska Sara Lindhs humoristiska soloföreställning Carola och jag vara. I pjäsen, som spelas på Teater Giljotin, gör Lindh upp ”med sig själv, Gud och hans representant på jorden: Carola” – eller med andra ord, om att bli vuxen och om att brottas med skuld och skam för att Någon ser allt hon gör. Pjäsen ställer frågan: om man aldrig kan räcka till i Guds ögon, hur ska man då någonsin kunna räcka till inför sig själv? Det låter ju ganska allvarligt, inte sant? Premiär den 30 januari.

Politiska teatrarna Tribunalen och Galeasen plockar upp Nobelpristagaren Elfriede Jelineks Ulrike Maria Stuart där RAF-medlemmarna Gudrun Ensslin och Ulrike Meinhof får möta drottningarna Elisabeth och Maria Stuart från Schillers berömda verk. De historiska parallellerna mellan de båda epokerna undersöks och vad som helst lär kunna hända. Regi av Mellika Melani, som gjorde succéartad regidebut 2003 på just Tribunalen med pjäsen Ondskans axel, om livet efter 11 september. Premiär 20 mars.

Även på Teater Moment är barnet utgångspunkten. Men med regissören Andreas Boonstra är det aldrig så enkelt. Han har gjort Robert Louis Stevensons klassiker Skattkammarön till ”en barnförbjuden rövarhistoria” och det är omvända roller som gäller. Den unge hjälten Jim Hawkins är det få som minns, men piraten Long John Silver lockar vår fantasi – och det är honom alla vill spela i pjäsen... ”Varför var Skattkammarön Hitlers favoritbok?” och ”vem var hans favoritkaraktär?” frågar oss Moment – det ger kalla kårar och rusning till Gubbängen. Premiär 28 februari.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Nu skrivs 80-talets ockupanthistoria

Boken Vårt 80-tal dokumenterar husockupationer och vänsteraktivism. "Nu skriver vi vår egen historia", säger Mandra Wabäck, redaktör.

Stockholms Fria

Proggen befriade teatern

Fria Proteatern demokratiserade teatern, fick arbetarna till de fina salongerna och åskådliggjorde konflikten mellan arbete och kapital, skriver Kristian Borg.

Stockholms Fria

Podden som skapar ett vi

Från en källare på krogen Paradiso vid Mariatorget gör Mahan Mova, Arjan Shoeybi och Victor De Almeida podden Ni e med oss, om urban kultur och framgång.

Stockholms Fria

© 2025 Fria.Nu