Hamnstrejk riskerar att vara i tre år
Ett och ett halvt års konflikt i hamnen tog en ny vändning i veckan när Hamnfyran varslade om strejk på röda dagar. Bristen på ett lokalt avtal är orsaken till strejken, som kommer att pågå till juni 2011 om parterna inte kan mötas.
– Företaget agerar helt godtyckligt. Sedan Göteborgsbilagan löpte ut har de hittat på egna regler som ändrar sig från dag till dag, säger Peter Annerback, ordförande i Hamnfyran.
”Göteborgsbilagan” var det lokala avtalet som Hamnarbetarförbundet och Göteborgs hamn tecknat. I det stadgades att övertid var frivillig.
Efter en långvarig konflikt hösten 2007 om de nya övertidsreglerna som Göteborgs Hamn ville låta införa, hävdes avtalet vid årsskiftet 2007/2008. Sedan dess har hamnarbetarna befunnit sig i avtalslöst tillstånd.
– I nuläget beror reglerna på vem som sitter och tar ut övertiden. Det finns ingen ordning och det skapar ett irritationsmoment som är helt enormt.
Förändringarna det handlade om var att Göteborgs Hamn ville låta schemalägga helger och andra röda dagar. Tanken var att omförhandla de scheman som hamnarbetarna arbetar under.
Men Hamnfyran ville ha kvar rätten att själva skriva upp sig när de hade möjlighet att jobba över. Trots att flera kompromisser föreslogs strandade förhandlingarna och avslutades i maj i år.
– I längden är det ohållbart, folk kommer ju sluta jobba över helt. Arbetslusten försvinner, säger Peter Annerback.
Han säger att Hamnfyran i princip eftersträvar en återgång till gamla regler.
– Vi vill ha ett nytt avtal som reglerar övertiden på samma sätt som Göteborgsbilagan gjorde. Det är vår inställning.
Situationen kompliceras ytterligare av att Svenska Hamnar, hamnens arbetsgivarorganisation, bara tecknar avtal med Transportförbundet.
Och trots att Transportförbundet och Hamnfyran tagit gemensam front under de senaste 18 månadernas slitningar, undertecknade Transportförbundet ett centralt avtal i juni i år där ett nytt skift i Älvsborgshamnen, som inkluderar arbetsplikt på röda dagar, ingick. Hamnfyran går därför ensamt i konflikt.
– Vi kan inte sitta och vänta på Transport, konstaterar Peter Annerback kort.
Ni organiserar en stor del av stuveriarbetarna. Hur kommer hamnen att påverkas?
– Det varierar. På vissa ställen är det ingen skillnad i belastning mellan röda dagar och vanliga dagar. Vi vill ju inte lasta hamnen med alltför mycket heller.
Måndagen den tjugofemte augusti är det dags för den första förhandlingsomgången i den nya konflikten.
Om parterna inte kan mötas före första november kommer Hamnfyrans medlemmar strejka vid alla storhelger – det vill säga 18 dagar om året – fram till 30 juni 2011, när det centrala avtalet löper ut.
Fakta: Hamnkonflikten
Hamnarbetarförbundet har 1750 medlemmar och organiserar 80 procent av Göteborgs hamnarbetare. Centrala kollektivavtal tecknas dock genom Transportförbundet, som är det enda fackförbund Svenska Hamnar förhandlar med. Centrala avtal tecknas i Stockholm, och Hamnarbetarförbundet sluter lokala fackliga avtal. Göteborgsavtalet, den så kallade ”Göteborgsbilagan”, löpte ut vid årsskiftet 2007/2008 sedan parterna inte kunnat enas. Eftersom Hamnarbetarförbundet inte har fredsplikt har man enligt arbetsrätten möjlighet att gå i konflikt om man inte får lokala avtal.