Göteborgs Fria

Elbolag använder kundernas pengar för att slippa återbetalning - till kunderna

Flera elbolag i Sverige blev 2005 återbetalningsskyldiga för att de tagit ut för höga avgifter av sina kunder. Samtliga bolag vägrade betala och nu satsar elbolagens branschorganisation 10 miljoner kronor för att överklaga beslutet. Göteborg Energi har bidragit med över en halv miljon till juristkostnader.

För att förhindra att elnätföretagen tar ut för höga avgifter använder tillsynsmyndigheten Energimarknadsinspektionen den så kallade nätnyttomodellen för att beräkna om avgifterna är skäliga eller inte. Konflikten mellan Energimarknadsinspektionen och elbolagen består i att elbolagen inte tycker att nätnyttomodellen är en bra metod för att kontrollera att elpriserna är skäliga. 2005 beräknade inspektionen, med hjälp av nätnyttomodellen, att 16 bolag tog ut för höga avgifter under 2003. Därför ska de betala tillbaka sammanlagt 150 miljoner kronor till sina kunder. Men elföretagen överklagade beslutet till länsrätten där ärendet nu väntar på process. Elbolagen har via branschorganisationen Svensk Energi satsat hårt för att vinna i länsrätten. Magnus Ersman, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna i Göteborg, menar att det är kunderna som får stå för kostnaderna.

- Sveriges elkunder tvingas på detta sätt själva betala för den juridiska process som bedrivs emot dem, säger han i ett pressmeddelande.

Han menar att elbolagen vill undkomma myndighetsbeslutet att betala tillbaka pengar till kunderna. Fastighetsbranschen är en av nätbolagens största kunder och därmed en av de som enligt Energimarknadsinspektionen ska få tillbaka pengar.

Nätnyttomodellen har kritiserats av Svensk Energi och bland annat Göteborg energi.

- Den är inte gångbar då den ska gälla allt från stora Vattenfall till små elbolag. Vi vill ändra sättet man mäter på, säger Göteborg energis pressansvariga, Ann Törnblom.

Kajsa Fernqvist jobbar med nätnyttomodellen på Statens energimyndighet. Hon är medveten om den kritik som riktats mot modellen.

- Men vi är tvungna att ha ett sätt att fastställa att elbolagen tar ut en skälig avgift i förhållande till vad de presterar, säger hon. Nu håller vi på att gå igenom överklagandena och hittar vi något som är fel kommer vi givetvis ändra beslutet. Men än så länge har vi inte hittat något.

På Elrådgivningsbyrån säger man att elpriserna i Sverige är rimliga i förhållande till vad elbolagen presterar. Priserna styrs, förutom av konkurrensen, av tillgången på vattenkraft som är en viktig energikälla.

- Jämfört med andra länder i Europa är elen billig, säger Jesper Peterson, energirådgivare i Borås.

Han påpekar att svenska elbolag går med stor vinst men att det har att göra med att vattenkraften är billig, inte att priserna är för höga.

- Men man räknar med att priserna kommer gå upp på grund av att priserna är högre på Europamarknaden. Därför är det inte uppseendeväckande att bolagen överklagat återbetalningen.

Elpriserna kan alltså anses som rimliga men är det rimligt att elbolag tar en juridisk tvist mot sina kunder, när det är kundernas pengar som håller uppe företagen?

- Men det är ju så i alla företag att man använder kundernas pengar, säger Anders Richert från Svensk Energi.

På kommunala bolaget Göteborg energi tycker man att det är överdrivet att påstå att det är kundernas egna pengar, i detta fall skattepengar, som använts.

- Vi vill bara uppmärksamma att det behövs en förbättring av mätmetoden, säger Ann Törnblom.

Tidigast i början av 2007 kan det bli aktuellt att fallet tas upp i länsrätten.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Hungerstrejk i Göteborg i fokus när nytt asylnätverk startar

I Sudan väntar avrättning eller livstids fängelse och tortyr. Men trots det låter inte Migrationsverket sudanesiska flyktingar stanna i Sverige. Sju män från Sudan hungerstrejkar sedan en vecka på Gustaf Adolfs torg i Göteborg för att uppmärksamma Migrationsverkets beslut. Samtidigt startade ett nätverk i Göteborg som ska arbeta för en mer human och solidarisk flyktingpolitik.

Göteborgs Fria

Privat hyresvärd har gått med i Störningsjouren

Sedan två år har hyresgäster hos de kommunala fastighetsbolagen kunnat ringa Störningsjouren om de störs av sina grannar. Nu har den första privata hyresvärden anslutit sig till jouren.

Göteborgs Fria

Plats på internet för psykisk hälsa

Sveriges enda internetcommunity om psykisk hälsa har sitt säte i Göteborg. Sinnet.nu är en internetsida där människor med depression och ångest kan mötas och utbyta erfarenheter.
- När man mår så dåligt så man inte kommer utanför dörren kan en webbgemenskap vara ett bra första steg, säger initiativtagaren Daniel Karlsson.

Göteborgs Fria

Offentlig upphandling ska bli etisk i Göteborg

Svenska kommuner blundar för den globala arbetsmiljön. Det menar Wanja Lundby-Wedin som i tisdags riktade kritik mot kommuner som bland annat köper gatsten från farliga arbetsplatser i Kina. Samtidigt startade en kampanj för rättvisemärkt offentlig upphandling i Göteborg.

Göteborgs Fria

Nya reklamknep ska överlista konsumenterna

Den digitala tekniken har skapat nya vägar för reklam att nå konsumenter. Via mobilen eller smarta reklamskyltar kan budskapen nå rätt målgrupp vid precis rätt tidpunkt. Och konsumenten kommer aldrig förstå vad som hände.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu