Östersjön är ett känsligt hav
Östersjön är ett känsligt hav. Det säger FN:s sjöfarts-organisation IMO. IMO säger att Östersjön är unik och att havets djur och växter har svårt att klara sig.
Världsnaturfonden, WWF, tycker att det är bra att IMO säger att Östersjön är känslig.
- Nu kan man skydda Östersjön bättre, säger Lasse Gustavsson, chef för WWF:s program för Östersjön.
Östersjön är ett av världens minsta hav. Men cirka 2 000 fartyg finns alltid i havet. Det är svårt att navigera i Östersjön. Det finns skärgårdar med många öar. Det finns smala sund. Det är kallt på vintern och det kan vara is på vattnet länge.
Sälar, tumlare och fåglar kommer till Östersjön för att få skydd. Många djur kan dö och bli skadade om en stor olja-olycka inträffar. Det är stor risk för olyckor och utsläpp. Varje år sker cirka en olycka, då olja läcker ut i vattnet.
Fartygen som har råkat ut för olyckorna har inte haft någon lots. WWF vill att alla stora fartyg och alla fartyg med farlig last ska använda lotsar på Östersjön.
IMO har bestämt att Östersjön är ett känsligt hav. Därför ska fartygen gå bestämda vägar för att inte krocka. Det gäller på ställen där det annars är stor risk att de krockar. Sverige hoppas att stora fartyg inte ska få gå förbi ömtåliga områden vid Hoburgsbank och Norra Midsjöbanken söder om Gotland. I dag säger IMO att fartygen helst inte ska gå där, men det är inte förbjudet.
De flesta länderna runt Östersjön - Tyskland, Danmark, Polen, Finland, Litauen och Lettland - stödde ansökan till IMO. Men Lasse Gustavsson är ändå inte riktigt nöjd.
- Det här är ett historiskt beslut. Men det räcker inte. Vi behöver tydliga regler för vilka fartyg som får gå vart. Man måste ha bättre kontroll över oljan i tankfartygen. Ibland talar de som arbetar på fartyget inte samma språk som kaptenen. Om det händer en olycka, kan det gå riktigt illa.
