'Poet är inget man bestämmer sig för att bli'
LUND. - Jag tror att Alfa-kassan i mångt och mycket räddar Sveriges kulturliv. Oskar Nilsson är en av alla oetablerade poeter som välkomnar nästan all finansiering som kan leda till att få skriva på heltid. För det är bistert för poeter som inte bor i Cash Country.
- Poet är inget man bestämmer sig för att bli eller bara glider in på. Poet är man när man inte kan ta sig igenom en hel dag utan att tänka, formulera idéer och projekt om poesi. Jag är poet.
Oskar Nilsson är 27 år, bor i Lund och är en av dessa kämpande, outgivna, oetablerade poeter i Sverige. Och liksom de flesta kulturarbetare välkomnar han all finansiering som kan leda till att få utöva sin konstart på heltid.
I en svart skinnfotölj, med håret i page och trafik utanför fönstret sitter Oskar Nilsson med fingrarna som en kyrka under hakan. Kaffet i koppen framför honom är nybryggt och har en luva av skum. När han väl talar är hans röst välmodulerad och göteborgsk.
- När jag började skriva var det mest för mig själv. Jag hade känslor och tankar jag inte kunde prata om med mina vänner. Det var inga texter jag arbetade med utan mer urhasplingar, ibland utan vare sig struktur eller syntax. Poesi som den totala frihetens form. Jag hade ett enormt behov av att uttrycka mig i olika former, både i skrift och i bild. Det har jag fortfarande. Det är det som driver.
Det var i ettan på gymnasiet som skrivandet började eskalera för Oskar Nilsson. Det var då han fann en god vän att visa sina texter för. Och som tyckte de var bra. Han började arbeta mer med sina alster och en framtida utgivning hägrade. Målet är fortfarande att kunna försörja sig på skrivandet, men än så länge kommer bara ungefär en femtedel av hans inkomst från olika textpubliceringar.
- Jag tror att Alfa-kassan i mångt och mycket räddar Sveriges kulturliv. Utan den hade det nog inte gått. Klart att målet är att kunna försörja mig själv. Och inte enbart som poet. Jag skriver essäer, recensioner och sångtexter också, och det vill jag absolut fortsätta med.
En ny kusin i lyrikens familj är poetry slam eller estradpoesi. Genren har skapat sina egna hjältar, nästan som kändisar. Men estradpoesi är inget för Oskar Nilsson. Han säger att han skulle känna sig som en slags stand-up komiker och att han inte är så mycket för den typ av 'allt ljus på mig'.
- Ofta funkar de texter som framförs på det sättet väldigt bra på scen men faller ganska platt på papperet. Jag vill att texten skall komma i första rummet, inte författaren. Man skall inte underskatta den publikkontakt som uppstår. Ordets makt, här och nu. Men det är inte rätt för mig.
Oskar Nilsson håller med om att det kan vara en rejäl egokick att stå på scen. Själv har han gått upp på fri scen vid ett flertal tillfällen för att föra ut sina texter, bland annat på Poeternas estrad i Af-borgen, Lund.
- Det som utarmar poesin är människor som alltför demagogiskt går i bräschen för en slags poesi som den enda rätta. I poetry slam-kretsar är det fult att vara beläst, att vara medveten om traditioner och historia. 'Alla kan tralla'-poesi, att få plats att uttrycka sig, såsom Postis, på nätet eller på scen är härlig och viktig, men personligen tycker jag att oarbetade texter som inte kan stå själva är ointressanta.
En av de som tagit plats på scen och senare blivit utgiven och etablerad är Bob Hanson. Och genom sitt kändisskap också kunnat försörja sig. Men Oskar Nilsson tycker inte att man kan sätta honom i poetry slam-facket helt och hållet.
- Bob Hanson har använt sin person och sin charm för att marknadsföra sin poesi, för att locka massorna. Men Bob Hanson funkar faktiskt även på papperet eftersom han är en del av en rik tradition av rock "n" roll-poesi. Föregångare är till exempel Walt Whitman och Allen Ginsberg. Det finns inte fin eller ful poesi, men det finns bra och dålig.
Även om det nu utlyses fler stipendier och olika bidrag som ger möjligheter till att i alla fall få skriva på deltid är det en bister tillvaro för poeterna. Det är en konst i sig att få ekonomin att gå runt som konstnär. Men för att behålla bredden och för att konsten inte skall stagnera måste även de smala konstarterna få finnas och då måste det till stipendier och bidrag anser Oskar Nilsson.
- Diktsamlingar hamnar alltför sällan på tio i topp-listorna. De som läser poesi är kanske inte de mest köpstarka läsarna. Men den potentiella läsarkretsen för poesi är större än man tror. Det finns nog en diktantologi i var mans hem även om de inte blir lästa. Bara för att du inte stiftat bekantskap med något betyder inte att du inte kan ha nytta av det. Poesi kan drabba en djupare och mer personligt om man måste kämpa för det.
Frida T Östermyr
Poeternas Estrad har startat:
Förra onsdagen var det dags för årets första Poeternas Estrad på Café Athen i Af-borgen, Lund. Det är Ordkonst som står för arrangemanget som skall återkomma sista onsdagen i varje månad framöver och är öppet för alla. Premiären bjöd på författaren Fredrik Ekelund, scenpoeten Eric Persson och utgivningsaktuelle poeten Lars Gustav Andersson. Kvällen varvades med jazz och avslutades som vanligt med fri scen.