• 42 procent av kommunens bilpark består av miljöbilar och Stockholm är världens miljöbiltätaste stad. Stockholm innehar också världsrekordet från år 19
Stockholms Fria

Stockholm en toppkommun för alla miljöbilsägare

Stockholms stad gör ett bra och genomtänkt arbete vad gäller

situationen för miljöbilarna i staden. Kommunen får sju stjärnor av tio möjliga i en granskning som föreningen Gröna bilister har gjort.

Gröna bilister, en organisation för miljömedvetna bilägare, har med stöd från bland annat Konsumentverket granskat ett 70-tal kommuner i Sverige och undersökt hur hög andel av den kommunala bilparken som är miljövänlig, vilka tankmöjligheter det finns för miljöbilar och vilka miljökrav kommunen ställer vid upphandlingar.

Nu är det Stockholms tur. I en rapport som presenterades i veckan fastslår Gröna bilister att Stockholm hamnar högt upp på listan över bästa miljöbilskommun.

- Det är lätt att tanka i Stockholm. Det finns en ekonomisk stimulans för att människor ska välja att köra miljöbil. Och miljöbilar kommer att undantas från trängselavgifter, vilket gör det ännu mer

attraktivt att välja en sådan. Stockholm är ett gott exempel på en proaktiv kommun, säger Mattias Goldmann från Gröna bilister.

Organisationen berömmer också Stockholms kommun för dess höga andel miljöbilar. Av stadens 1 035 lätta fordon klassas 423 som miljöbilar, vilket motsvarar 42 procent.

Men det finns förstås brister även i Stockholms stads miljöbilsarbete. Gratis parkering för miljöbilsägare saknas, och rekommenderas följaktligen av Gröna bilister. Göteborg är ett positivt föredöme. Det är dock på gång i Stockholm och ska snart genomföras, troligen vid halvårsskiftet. Ett annat problem är tjänstebilar eller förmånsbilar. Av kommunens 50 förmånsbilar är bara 17 miljöbilar.

- Tjänstebilar är ett otyg, säger Mattias Goldmann. Varför ska just bil vara en förmån? En tid efter att vi hade granskat Eskilstuna kommun ringde de och sa: 'nu har vi gjort som ni sa, vi har avskaffat tjänstebilarna'. Vi får se hur det blir med Stockholm.

Gröna bilister förespråkar också en högre grad av civil olydnad från politikerna.

Enligt ett EU-direktiv är det nämligen olagligt att ha en högre grad av etanol än vad vi har i dag i den vanliga bensinen. Men det finns en kommun som struntar i direktivet: Örebro.

- Det skulle Stockholm också kunna göra. Det är det som saknas, att våga testa, provocera den befintliga lagstiftningen. När man gör det får man ett högre betyg av oss.

Projektet Miljöbilar i Stockholm arbetar för att öka mängden 'gröna' bilar i huvudstaden. Men vad är egentligen en miljöbil? Miljöbilar i Stockholm vill ha en nationell definition.

- Vi vill att staten ska ta initiativ till en utredning om det så att vi kan få samma definition i hela landet, säger Eva Sunnerstedt, projekt-

ledare för Miljöbilar i Stockholm.

Enligt den definition som Stockholms gatu- och fastighetsnämnd har beslutat om klassas alla elbilar som miljöbilar, liksom hybridbilar som drivs på både el och bensin. Dessutom ingår bilar som till övervägande del drivs med biogas.

Men inga utsläpp är helt ofarliga. Björn Andersson, som arbetar med att sammanställa Konsumentverkets årliga broschyr Bilar, bränsleförbrukning och vår miljö, menar att det inte finns någon bil som kan kallas för miljövänlig.

- Inga bilar är bra för miljön. Miljövänliga är missledande, det är bättre att kalla dem mindre miljöfarliga, säger han.

Bilar som kan gå på gas kan antingen gå på ren biogas, som är ett förnyelsebart bränsle, på naturgas, ett fossilt bränsle, eller på en blandning av dem båda.

.

Fakta: 

Läs mer:
Gröna bilisters kommungranskningar finns på www.gronabilister.se

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Stockholm får kvinnomuseum

Kvinnors kamp är underrepresenterad på museerna, menar staden och öppnar ett kvinnohistoriskt museum nästa år.

Stockholms Fria

© 2025 Fria.Nu