Stockholms Fria

Rekordmånga anmäler könsdiskriminerande reklam

Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK, har hittills tagit emot närmare 600 anmälningar i år, jämfört med 357 i fjol och 185 under 2002. Flest anmälningar har reklamkampanjerna för Dressman, Via och Fame factory fått.

Bara i år har Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK, tagit emot runt 600 anmälningar. Det är rekord sedan rådet startade sin verksamhet 1989. En orsak till ökningen kan vara att jämställdhetsfrågor överlag debatteras mycket mer. Flickaprojektet, som försöker stimulera människor att tänka mer mediekritiskt, har nog gjort sitt till, tror Jan Fager, ERKs sekreterare.

- Det är ett bra projekt och jag tror att mediefrågor måste debatteras mer i skolorna, säger han. Verkligheten ser ju helt annorlunda ut nu jämfört med när jag var liten, då fanns det bara två kanaler. De som växer upp i dag har inte upplevt annat än kommersiella kanaler, internet med mera.

Av årets 600 anmälningar handlar hela 25 procent om tre enskilda kampanjer. Annonserna för Dressman, Via och Fame factory står för de 25 procenten. Flest anmälningar någonsin, ett 70-tal, fick Fame factory-reklamen. Bakom den står TV3, som även sitter i rådet.

Hur gör ni då?

- Det är ju en vanlig jävssituation, säger Jan Fager. Då deltar inte det företaget i beslutet.

Jan Fager menar att de allra flesta företag faktiskt bättrar sig efter en fällning, trots att de inte får något annat straff än ett offentliggörande av rådets uttalanden.

- Det är en offentlig skampåle och det är ett oerhört effektivt sätt. Redan i anmälningsstadiet brukar företag påverkas och arbeta om sin reklam. Det är bara ett fåtal fall där man inte har tagit hänsyn till rådets fällningar.

Har det då blivit bättre eller sämre? Både och, menar Jan Fager.

- På många områden har det blivit bättre. Samtidigt har det blivit mer fokus på sex i hela samhället och reklamen är en del av det. Men jag tror att man har nått toppen nu, jag upplever en trötthet hos många över den här fokuseringen på sex.

- Men all reklam som anspelar på sex är inte könsdiskriminerande, poängterar Jan Fager.

Få av de ärenden som ERK behandlar leder till en fällning. Förra året fälldes 30 av 357 anmälningar, 2002 27 av 185 stycken och 2001 36 av 200. Rådet har under åren 1989-2003 tagit emot sammanlagt 2 796 anmälningar.

Varför leder så få till fällning?

- Jag tycker inte att det är så få, det är mellan 20 och 30 procent. Det är heller inte intressant, huvudsaken är att rådet fattar rätt beslut. Det är oerhört långa och högljudda diskussioner i rådet och i slutändan handlar det om vilka värderingar ledamöterna har. I många fall är det svårt att säga exakt var gränsen går. I andra är det lättare.

Han är emot en lagstiftning mot sexistisk reklam, utan förespråkar i stället en ökad debatt.

- Olika grupper måste lyssna mer på varandra, jag har till exempel varit med i Flickaprojektet och träffat alla organisationer.

Reklamen för Dressman, en klädbutik för män, har hittills anmälts av ett 40-tal personer, och fler anmälningar kommer in varje dag. I reklamsnutten marknadsför Dressman kalsonger med hjälp av en naken kvinna. Dressmans menar att reklamen är 'sensuell'.

Reklamen har ännu inte tagits upp i rådet. I december beräknar man ha tagit ett beslut.

- Men jag vet inte hur det kommer att gå, säger Jan Fager.

Natten till tisdagen vandaliserades ett 30-tal busskurer med Dressmans reklam, framför allt på Södermalm.

Fakta: 

Etiska rådet
* ERK består av representanter för annonsörföreningen.

* ERK har till uppgift att genom normbildande verksamhet motverka könsdiskriminering i reklam och bidra till en hög etisk standard hos annonsörer och reklamproducenter.

* www.etiskaradet.org

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Stockholm får kvinnomuseum

Kvinnors kamp är underrepresenterad på museerna, menar staden och öppnar ett kvinnohistoriskt museum nästa år.

Stockholms Fria

© 2025 Fria.Nu