Mediekritisk mötesplats på besök i Stockholm
Är det tjejers fel att de blir påverkade av medias skönhetsideal? Det kan man tro efter att ha sett den statsfinansierade utställningen Flicka. Som vanligt ska flickorna själva lära sig att värja sig mot utseendefixeringen. Här sägs ingenting om reklambranschens ansvar. Men det är på gång, menar projektledare Sara Damber.
Under våren och hösten har projektet Flicka diskuterat hur flickor mellan 11 och 16 år påverkas av media och hur sexualiseringen av samhället styr deras bild av sig själva och sitt kön. Regeringen har satsat sex miljoner kronor på projektet. Konceptet har varit en vandringsutställning, eller en mobil mötesplats som projektledare Sara Damber hellre vill kalla det. 25 städer har varit engagerade under turnén.
I måndags avslutades den i Fryshuset i Stockholm där närmare 5 000 ungdomar deltog. De fick se en föreställning av teatergruppen Ung utan pung, prova på feministiskt självförsvar och öva på mediekritiskt tänkande, bland annat genom att göra tvärtom-reklam.
Var fjärde tjej mellan 11 och 16 år känner sig pressad av medias skönhetsideal. Det framgår av en undersökning som gjorts i samband med projektet. Nio av tio unga flickor anser att det är viktigt att känna sig snygg. Samtidigt är mindre än var åttonde nöjd med sitt utseende enligt undersökningen, som gjorts på ungdomssajten Lunarstorm.
- Det är vikigt att unga lär sig genomskåda reklam och dolda budskap i media, till exempel i tjejtidningar och musikvideor, säger Sara Damber.
- Det är projektets huvudsyfte, att ge flickorna - och pojkarna - handfasta redskap till att vara mediekritiska.
Förutom utställningen har projektet omfattat ett mer långsiktigt åtagande av lokala aktörer. Skolor, kommunala politiker och ideella verksamheter har engagerat sig i att lyfta könsrollsfrågorna. Allt från att ge tjejer mer utrymme på idrottsanläggningar till att ge dem mer plats i klassrummet.
Sju miljoner kronor har samtidigt delats ut från Allmänna arvsfonden till lokala projekt, där man bland annat ska titta på jämställdhetsplaner och starta tjejhus.
Kritiker menar att kvinnor och flickor här än en gång får veta att det är de som ska ändra på sig, att det är de som ska vara medvetna, försiktiga och kritiska.
Varför har man inte en utställning om pojkar och mansrollen i stället, om man vill komma till rätta med den ökande sexualiseringen av samhället?
- Flickor mellan 10 och 15 år är en relativt osynlig grupp i såväl forskningen som politiken, säger Sara Damber. Gensvaret ute i landet har varit stort, medvetenheten om tjejers problem har ökat och diskussionen om hur det kan bli bättre har påbörjats. Dessutom ska vi snart starta en uppföljningskampanj riktad till reklam- och mediebranschen.