Omstritt storföretag sponsrar Tjejmilen
Förra söndagen sprang nästan
20 000 kvinnor Tjejmilen. Huvudsponsor var Nestlé, som har fått kritik för sin marknadsföring av bröstmjölksersättning.
- Det är ett försök från dem att tvätta rent sitt namn, säger Ingalill Swanström, amningsrådgivare på Amningshjälpen.
Staffan Skog är sponsor-ansvarig för Tjejmilen. Han menar att eftersom arrangörerna av evenemanget är två ideella föreningar, Hässelby SK och Spårvägens FK, skulle de inte klara av att arrangera tillställningar utan sponsorer.
- Visst diskuterade vi att använda Nestlé som sponsor. Men hur man än vrider och vänder på det så har alla företag något som de kan få skit för. Nestlés bröstmjölks-
ersättning är endast en produkt av många andra i deras sortiment. Vi jobbar dessutom med Nestlés flingor, som vi tycker är väldigt bra.
Marie Louise Elmgren, informatör på Nestlé, tycker att anklagelserna mot företaget är oberättigade.
- Det är tråkigt att vi blir anklagade för något som hände på 60-
talet. Det fanns då inga riktlinjer och vi marknadsförde då bröstmjölkersättning. Det är bara att beklaga det som hände, och vi ser bakåt med ödmjukhet. Men vi kan tyvärr inte få det ogjort. Vi arbetar inte så i dag.
Marie Louise Elmgren menar att Nestlé tar sitt ansvar som företag.
- Vi har egna kontrollanter som kollar att våra regler följs på företaget. Men samtidigt har vi över
253 000 anställda. Vi kan inte garantera att någon av dem inte begår ett personligt övertramp, men vi kan garantera att om de gör det så får de sparken.
Ingalill Swanström, amningsrådgivare på Amningshjälpen, berättar om sjukhuspersonal som delar ut gratis prover och gratis flaskor till mödrar och mutade läkare.
- Nestlé tror inte att någon ska få reda på vad de gör i till exempel Malaysia. Men vi har personal som bor där och som med egna ögon ser vad representanter från företaget gör, säger hon.
Nestlé nekar till anklagelserna.
- I dag gör vi ingen marknadsföring. Vi är de enda tillverkarna med etiketter på bröstmjölksersättning som säger att det är en tilläggskost som ska användas från sex månader. Amning är det bästa för det lilla barnet och om man kan amma ska man amma. Våra produkter är för dem som inte kan.
Bakgrunden till att Nestlé har dåligt rykte är att de tillsammans med andra företag efter andra världs-kriget marknadsförde bröstmjölksersättning stort. Försäljningen exploderade och amningen gick ner.
- Barn överlever på grund av amning, och man såg klart att spädbarnsdöden i de fattiga länderna ökade när amningen gick ner, säger Ingalill Swanström.
På grund av detta skrevs 1981 WHO-koden som bland annat förbjuder marknadsföring av bröstmjölksersättning till barn under sex månader.
Det har sedan 20 år tillbaka pågått en bojkott mot Nestlé.
- Den pågår fortfarande. De bryter fortfarande mot koden trots att de var med och formade den. Det är billigare för företaget att bryta mot reglerna och betala domarna än att förlora marknadsandelar, säger Ingalill Swanström.
Nestlé säger sig vilja förbättra kunskaperna kring amning och kan till och med tänka sig att samarbeta med organisationer som bojkottar dem.
- Jag vill säga att till exempel Nordiska arbetsgruppen för internationella amningsfrågor, Nafia, gör ett bra arbete och de behövs verkligen. Men de ger bara en ensidig information, och vi skulle kunna jobba tillsammans i stället för den här pajkastningen.
- Det är ett smart trick av dem för att försöka rentvå sig. Det tror sjutton att de vill samarbeta, det skulle vara fantastiskt för dem. De har en fasad att försvara. Men om de ändrar sig i framtiden är vi de första att applådera. Men sam-
arbeta med dem skulle vi inte göra förrän de förändrar sig, säger Ingalill Swanström.
Rädda barnen står också bakom bojkotten mot Nestlé men över-
väger ett nytt ställningstagande.
- Nestlé har arbetat hårt för att förbättra sig, så vi kommer att granska saken närmare och fundera på om vi ska fortsätta bojkotten, säger Annika Johansson, informatör på Rädda barnen.
Nestlé sponsrar även andra evenemang emellanåt, men inget fast. Det var däremot andra året i rad de sponsrade Tjejmilen.