FN anklagas för att hjälpa juntan i Burma
FN-kommissionen ESCAP har som mål att hjälpa Asiens fattiga och marginaliserade människor. Men nu anklagas organet för att genom ett utvecklingsprojekt istället stärka militärjuntan i Burma.
Anklagelsen mot FN:s regionala kommission för Asien och Stillahavsområdet, ESCAP, som har sin bas i Bangkok, kommer från Karen Human Rights Group, KHRG.
Orsaken är ESCAP:s satsning på ett nätverk av vägar som enligt planerna ska länka samman 32 asiatiska länder.
- ESCAP hjälper den burmesiska regimen att få pengar till ett vägbygge som involverat tvångsarbete och konfiskering av mark, säger Kevin Heppner, grundare till KHRG. Man kan inte uppnå hållbar utveckling med hjälp av tvångsarbete. Istället skapas bara mer fattigdom, menar han.
En del av vägen genom östra Burma, där den etniska folkgruppen Karen lever, har byggts på risfält. Och enligt en rapport författad av KHRG fick de bönder som tidigare livnärde sig på marken ingen kompensation av regimen. Istället tvingades de lokala byborna att både bygga vägen och gräva de diken som omgärdar den.
Rapporten är bara den senaste i en lång rad anklagelser om att den burmesiska regimen använder sig av tvångsarbetare. Bland de som riktat skarp kritik mot Burma finns bland annat Internationella arbetsorganisationen ILO.
De som främst drabbas av regimens tillvägagångssätt är lokala bybor som tillhör landets etniska minoriteter. Särskilt utsatta har folkgruppen Karen varit, eftersom landets armé sedan länge utkämpat en konflikt med rebellgrupper från karenfolket.
ESCAP:s företrädare menar dock att inget tyder på att tvångsarbetare utnyttjats i samband med vägbygget.
- Vi har inte fått några rapporter, eller ens hört några påståenden, om att tvångsarbetare utnyttjats någonstans i samband med bygget, säger Barry Cable, chef för ESCAP:s transportavdelning.
Cable säger också att konfiskering av mark inte har förekommit i samband med väggbyggena. Men KHRG:s kritik mot vägsatsningen i Burma, som är initierad av FN, är bara en av många kritiska röster mot den så kallade asiatiska huvudvägen.
Sammanlagt går satsningen ut på att bygga ett över 1ı400 mil långt nätverk av vägar. Andra ickestatliga rörelser har sedan tidigare anklagat ESCAP för att inte i tillräckligt hög grad väga in de sociala kostnaderna för vägbygget.