Företag behöver lära sig mer om invandrare
Företag kan tjäna mycket pengar på att lära sig mer om olika kulturer. Det kan också betyda att synen på invandrare blir mer positiv. Det visar en ny rapport som handlar om invandrare som konsumenter.
Anja Fridholm och Bijan Fahimi jobbar på konsultföretaget Veritas Communication. De har skrivit en rapport om invandrarna i Sverige. Företag förlorar mycket pengar på att inte lära sig mer om invandrare. 20 procent av befolkningen i Sverige har invandrarbakgrund och det kommer att bli fler i framtiden. Nya kulturer och nya vanor blir en del av det svenska samhället. Det betyder också mycket för marknaden. Företag kan tjäna mycket pengar om de lär sig mer om vad de nya svenskarna köper. Personer som är födda utanför Sverige har ofta lägre lön än svenskarna. Kanske är det därför som företag inte är intresserade av invandrare. De tror inte att de kan tjäna pengar på dem. Men Bijan Fahimi skrattar och säger:
- Att personer som är födda utanför Sverige tjänar mindre pengar betyder inte att de köper billigare saker. Det är svartskallar som jag som är BMW:s och Mercedes största kunder.
Rapporten berättar att invandrare betyder mycket för Sveriges ekonomi.
- Det gäller att se det positiva med invandringen, säger Bijan Fahimi.
Företagen måste lära sig om de nya svenskarnas vanor, för att få dem att köpa deras varor och tjänster. Men det är viktigt att inte se alla invandrare som en enda grupp.
- Det finns inte bara en invandrarmarknad utan många olika, säger Anja Fridholm.
Religion, personlighet, kontakt med hemlandet och matkulturer är några saker som bestämmer vad som personer handlar.
Olika högtider påverkar också.
- Under till exempel Ramadan köper muslimer andra saker. Och det bor 300 000 muslimer i Sverige i dag.
- Attityden mot invandrare kan bli mer positiv när det går att tjäna pengar på dem, säger Anja Fridholm.