Berättelse om ett sargat Europa
I april 1936 stöter den privatlärde Ernst Weber på en märklig figur i Italien. Mannen påstår att han har tillgång till fem hitintills okända brev av Cicero. Det är inledningen till en gigantisk labyrint av händelser. Den unge Weber dras in i en virvlande händelsekedja som för honom till Egypten, Frankrike, norra Tyskland, Prag, Kreta. Hela tiden dyker märkligt hotfulla skuggor upp. Skuggor som antyder att Ciceros brev innehåller annat än viktiga upplysningar om den romerske poeten Lucretius.
Snarare handlar det om Tempel-riddarnas stora skatt som påstås vara nedgrävd någonstans, troligen i Provence. Samtidigt med att Weber rör sig över Europa har han tyska nazister i hälarna i form av den nyupprättade Tyska Orden. Många år senare närmar sig den åldrande Ernst Webers levnadstecknare, Jan Eklöv, återigen breven. Och märkligt nog reser sig skuggorna från de förflutna igen. Till slut försvinner Eklöv spårlöst och berättarjaget får ta över den fortsatta
undersökningen. Det uppdrag han i sin tur får är att sammanställa både Eklövs och Webers material i någorlunda kronologisk ordning.
Samtidigt som jakten på breven fortgår utspelas två viktiga kärlekshistorier. Weber träffar den MS-sjuka Constanza i norra Tyskland i slutet av 30-talet som ett resultat av att nazisterna vill komma åt breven och Eklöv träffar Elena, en tjeckisk tolk. De två kärleks-historierna utspelas mot världshistoriska händelser; det annalkande kriget och murens fall. Det blir en hisnande resa in och ut ur böcker och målningar, städer, kärlekspassioner och hela tiden finns breven i bakgrunden.
Det här är berättelsen om ett sargat Europa, en kontinent som lider av de sår som århundraden av stridigheter skapat. Om hur grumliga halvreligiösa uppfattningar obönhörligen leder till död och förintelse, om hur kall cynisk beräkning och ren ondska deformerar människor. Men även om hur det ur allt detta stiger fram en stark, demokratisk längtan efter värdighet.
Samtidigt är det också berättelsen om hur kärleken bryts, knäcks och återupprättas. För mitt i det virvlande händelseförloppet bryter individerna mot mönstren och går sin egen väg. Detta är en fantastisk debut! Det finns en mängd olika ingångar till Breven; den går att läsa som en detektivroman, som en kärleksroman, som en historisk roman. Eller så läser man den som jag läste den: som en enorm mosaik av händelser där författarens utgångspunkt bygger på en djup förtrogenhet med Europas historia parad med en intuitiv känsla för språk. Dock inte utan invändningar. Den tydligaste invändningen är att denna makalösa labyrint tyvärr i stort sett endast befolkas av män. Hela Europas skälvande, mörka historia drivs fram och sköts av män. Därmed haltar berättelsen, därmed mister romanen en väsentlig nyans.
Örjan Svedberg
Författare: Håkan Anderson
Bokförlag: Bonniers