Med klasstänk i systemet
Föreningen Arbetarskrivare startade 1990 och har sedan 1995 delat ut ett årligt stipendium. Syftet är att stödja och utveckla svensk arbetarlitteratur. I år går stipendiet till Helena Gillinger, som tycker att det är roligt och stimulerande att ha blivit utvald.
– Jag blir peppad att skriva och slutföra de projekt jag håller på med. Jag är en skrivande person som skriver ibland men även jobbar med annat. Det här blir en uppmuntran.
Helena Gillinger fick stipendiet för sin novell Trettiosju timmar i Köpenhamn.
– Jag fick idén i somras när jag var i Köpenhamn och badade. Jag skriver ofta ner eller bär med mig miljöer och situationer. Novellen handlar om ett gäng människor som hör ihop på olika sätt. Det är en ganska vardaglig historia, men jag tycker även att det finns något därunder som kommer fram. Den handlar om människor och hur de förhåller sig till varandra i ett samhälle.
På vilket sätt är det arbetarlitteratur?
– Den handlar om vanliga människor, människor som arbetar, men inte just då. Och de förhåller sig till ett samhälle och villkoren där. Men jag går inte och tänker att jag skriver arbetarlitteratur.
Vad har du för relation till arbetarlitteratur?
– Jag läser böcker, men jag funderar inte så mycket kring om det är arbetarlitteratur eller inte. Men jag förhåller mig till arbete och klass i mitt skrivande, jag har det i mitt system.
Helena Gillinger skriver just nu på en novellsamling och har tidigare varit journalist. Hon har även medverkat i antologin Syrien. Revolutionen, makten och människorna.
– Jag reagerade på tystnaden kring situationen i Syrien. I grund och botten är mitt engagemang för de människor som vill frigöra sig från en diktatur. Det är så klart att det är en komplicerad situation, men i grunden kan man ju reda ut vad det är man stödjer, och det är vanligt folk som vill ha frihet.
Föreningen Arbetarskrivare har i dag 400 medlemmar, både människor som skriver och intresserade läsare. I helgen valdes Ewa Bergdahl, som varit medlem två år, till ny ordförande. Hon ser föreningens tidskrift Klass, som utkommer med fyra nummer per år, som en viktig plattform för skrivande människor.
– Den fyller en lucka och är viktig för alla som inte är publicerade än, där kan man få sina första alster tryckta. Klass innehåller en blandning av historiska porträtt av arbetarförfattare, intervjuer med de som skriver i dag, recensioner, noveller och dikter, säger Ewa Bergdahl.
Vad är arbetarlitteratur för er?
– Det finns ingen bra definition. Lars Furuland sysslade mycket med arbetarlitteratur, han hade en definition att det skulle handla om, vara för och vara skrivet av arbetande människor. Men i dag är vi ju så många fler som kan säga att vi tillhör arbetarklassen. Och hela klassbegreppet håller på att analyseras nu för att se hur vi ska definiera det, säger Ewa Bergdahl.
Vad söker ni efter när ni väljer vem som ska få ert stipendium?
– Det ska vara någon som sysslar med dagens verklighet och som gör det från ett underifrånperspektiv. Och naturligtvis ska det ska ha litterär kvalitet, säger Ewa Bergdahl.
"På tåget mellan Skive och Köpenhamn blev Foad anklagad för stöld av en plånbok och hämtad av polis. Den unga mamma som pekat ut honom, av alla passagerare, som tjuven, hade sedermera hittat sin plånbok i glipan mellan chassit och insatsen på sin barnvagn, men hennes orättvisa anklagelse drabbade möjligen den människa på jorden som var mest främmande för att stjäla och bara någon vecka senare skiftade Foads hårfärg från brunt till grått, vilket var en ovanlig hårfärg på studentkorridoren på Brigade vej."