• Joachim Triers Thelma är Norges bidrag till Oscarsgalan i kategorin bästa icke-engelskspråkiga film.
Fria Tidningen

Joachim Trier aktuell med norsk skräck

Norges just nu främste regissör Joachim Trier är två år efter succén Louder than Bombs åter aktuell. Denna gång med den norskspråkiga psykologiska thrillern Thelma.

– Filmen handlar om tillit, vi måste lita på varandra trots att vi inte är perfekta, säger han.

När jag träffar honom på Stockholms filmfestival är Joachim Trier stressad och trött. Intervjutiderna har blandats ihop och ingen personal verkar riktigt veta var han ska och när. Men han lyckas vara perfekt artig, ödmjuk och trevlig ändå. När han får prata om sin nya film Thelma glimrar det till i blicken.

– Den handlar om att finna sig själv och sin identitet. I det här fallet även om den första stora kärleken. Jag har gjort film om killar i samma åldersgrupp innan, så detta var som en återgång till det där speciella ögonblicket i en människas liv. Då man känner sig helt fri och som att du kan göra vad du vill. Thelma handlar även om undertryckande av just dessa känslor och längtan efter frihet, säger han.

Thelma hade Sverigepremiär den 17 november och har hyllats av en enad kritikerkår som en av årets bästa filmer. Den är också Norges bidrag till Oscarsgalan. Trier tror att populariteten ligger mycket i dess allmänmänskliga teman.

– Jag är intresserad av dynamik och relationer mellan människor. Förälder-barn-relationer och hur fundamentala de är i vår process kring att förstå vilka vi är. Jag är också intresserad av minnet, hur det påverkar vår självförståelse. I film kan man jobba med minnen väldigt konkret genom att till exempel hoppa fram och tillbaka i tid. Minnet har en filmisk tematik, kan man säga. Som lämpar sig för film som konstform.

Just filmen som ett konstverk återkommer Trier ofta till. En av de konstnärliga kvaliteterna hos Thelma ligger i att låta publiken följa med i en slags mardröm, menar han.

– Konst kan många gånger vara en känsla, stämning eller upplevelse med en karaktär och det brukar ofta finnas ett budskap. Det var viktigt för mig att undersöka hur vi förhåller oss till undertryckning av känslor och begär. Någonting många ägnar sig åt även i verkligheten, helt utan övernaturliga eller mystiska inslag, säger han.

Thelma har kallats både skräck, thriller och drama. Men även science fiction är ett epitet som har nämnts i sammanhanget. Joachim Trier är inte helt bekväm med att sätta filmen i den genren dock, utan placerar den hellre andra fack.

– Förr i tiden kallade man filmer som exempelvis Rosemary’s Baby för skräckfilm. Nu för tiden förväntar sig alla mycket blod och ”jump scares” av en skräckfilm. Så är inte Thelma, utan det är mer av en psykologisk, romantisk och övernaturlig thriller.

Beslutet att göra en norsk film igen efter senaste stjärnspäckade Louder than Bombs kom sig av Triers känsla för den norska kulturen och landskapet, något som passade filmens tema bättre än Hollywood-glam.

– Det kändes originellt att göra den norsk. Hade jag gjort filmen i USA så hade det känts mer konventionellt. Att använda norska städer, vägar och natur. Skogar, det mystiska. Det är jag väldigt fascinerad av, säger han.

[email protected]

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

”Det finns en omedvetenhet kring hedersvåld”

För 20 år sedan skrev Christina Wahldén den omvälvande boken Kort kjol, där en ung kvinna tampades med sviterna av att ha blivit våldtagen. Nu är författaren tillbaka med Falafelflickorna, en deckare om hedersproblematik riktad till barn.

Fria Tidningen

Cinemafrica firar 20 år

Filmfestivalen Cinemafrica har efter 20 år etablerat sin status som tongivande inom det svenska kulturlandskapet.

Fria Tidningen

Den svenska abortens historia

Abort i Sverige har inte alltid skett på kvinnans villkor. I sin nya bok Kvinnotrubbel kartlägger Lena Lennerhed den svenska abortens historia.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu