Oslo vill bli Europas miljöhuvudstad
Det nya rödgröna styret i Oslo vill förbjuda biltrafik i centrum och avyttra investeringar i den fossila bränsleindustrin. Målet är att minska stadens utsläpp med 95 procent till år 2030 och bli ”Europas miljöhuvudstad”.
En månad efter maktskiftet i den norska huvudstaden lanserar det rödgröna styret ambitiösa satsningar för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är att Oslo ska minska sina utsläpp med 50 procent till år 2020 och hela 95 procent till år 2030 jämfört med 1990 års nivåer.
Den mest omstridda delen av planen är de rödgrönas beslut att förbjuda all privat biltrafik i Oslos innerstad senast år 2019.
– Vi vill ha en bilfri stadskärna och göra det bättre för fotgängare och cyklister. Det kommer bli bättre för butikerna och för alla andra, säger Lan Marie Nguyen Berg, Miljøpartiet de grønnes första namn i Oslo, till NRK.
Enligt miljøpartiet, som gjorde sitt bästa valresultat någonsin och såg stödet tredubblas i Oslo, är målet att minska biltrafiken med 20 procent under den nuvarande mandatperioden. Det är ännu oklart exakt var gränsen för den bilfria zonen ska gå och vad det blir för undantag för till exempel varutransporter, utryckningsfordon och taxibilar.
Lokala handelsföreträdare delar dock inte Nguyen Bergs optimism. Gunnar Larsen, vd för Oslo handelsstands forening, menar att ett bilförbud skulle vara förödande för stadens handel.
– Jag efterlyser konsekvensberäkningar, inte bara signalpolitik. Vi har inte sett några konkreta analyser som säger något om hur detta går ut över stadens liv, säger Larsen till Verdens Gang.
Även högeroppositionen är kritiska till beslutet.
– Ett bilfritt centrum skulle döda staden, säger Carl I. Hagen från Fremskrittspartiet till NRK.
– Vad lilla Oslo gör har ingen betydelse för klimatet, tillägger den kontroversielle högerpopulisten som på onsdagen tillträdde som vice ordförande i stadens transport- och miljökommitté.
Det rödgröna styret har även beslutat att avbryta en planerad tillbyggnad av E18 och istället storsatsa på kollektivtrafiken och cykelbanor. Målet är att cyklandet i Oslo ska öka med 25 procent på tio år. För detta ändamål ska 60 kilometer cykelväg byggas och en elcykelfond inrättas för att underlätta köp av elcyklar.
Dessutom ska staden avyttra 75 miljarder norska kronor i pensionsfonder där investeringar i fossila bränslen som olja, kol och naturgas ingår. Oslo ansluter sig därmed, som världens första huvudstad, till den så kallade ”divest”-rörelsen med 45 städer i världen som ska avyttra investeringar i den fossila bränsleindustrin.
– Detta innebär en brytning med de radikala utsläppsökningar som vi har sett i Norge och i stora delar av världen de senaste decennierna, säger Lan Marie Nguyen Berg i ett pressmeddelande.
– Vi har en skyldighet att ta klimatvetenskapen på allvar och skydda miljön för kommande generationer. Dessa åtgärder kommer även göra Oslo till en bättre stad att leva i, med renare luft och mer plats, säger Nguyen Berg.
Satsningarna hyllas av miljörörelsen.
– Det finns en väldigt stark symbolism när huvudstaden i vårt oljeproducerande land säger nej till att investera i fossila bränslen, säger Arild Hermstad från den norska miljöorganisationen Future in our hands, i ett uttalande.
Nicolò Wojewoda från det internationella nätverket 350.org hoppas att andra städer nu följer efter Oslo och förpliktar sig att sluta investera i fossila bränslen inför FN:s klimattoppmöte i Paris i december.
– Tack vare den här segern och starka kampanjer i bland annat London, Berlin och Stockholm hoppas vi att avyttrings-rörelsen kan ta ett stort kliv framåt och att regeringar runtom i världen följer efter och börjar bryta länkarna med den fossila bränsleindustrin, säger Wojewoda till klimatsidan tcktcktck.org.
De styr Oslo
• De norska socialdemokraterna, Arbeiderpartiet (Ap), gjorde sitt bästa lokalval på nästan 30 år när partiet fick stöd av 33,4 procent av väljarna den 14 september.
• I Oslo backade Ap något – från 33,1 till 32 procent – men blev ändå störst till följd av regeringspartiet Høyres ras med nästan 4 procentenheter till 31,8 procent.
• Valets stora vinnare var Miljøpartiet de grønne (MDG) som ökade med 5,7 procentenheter i Oslo och därmed är stadens tredje största parti med 8,1 procents stöd. Nationellt fick MDG 4,9 procent (en ökning på 3,6 procentenheter).
• Staden styrs nu av en koaltion bestående av Ap, MDG och Sosialistisk venstreparti (SV), som fick 5,4 procent i valet.