• Sousou och Maher Cissoko uppträder på Almedalsbiblioteket den 9 maj med sång och kora.
  • Klas af Edholm och Andreas Risan bjöd på både konsert, kurs och dansföreställning i mars.
  • Engelska Bridget Marsden tog så starkt intryck av svensk folkmusik att hon flyttade till Sverige för att studera folkmusik. I januari spelade hon i Mästerby och Visby tillsammans med Jon Holmén.
Landets Fria

Gotland satsar på folkmusik

Under våren har folkmusiken på Gotland fått en nytändning med både konserter och spel- och danskvällar runt om på ön. Erik Ronström är en av arrangörerna och han hoppas att publiken ska hitta tillbaka till folkmusiken.

Kulturföreningen Roxys folkmusikgrupp startade i mitten av 1990-talet under parollen Nytändning för folkmusik. Den satsningen har fått en egen nytändning i år. Fyra konserter har bokats in på Gotland under våren samt fem spel- och danskvällar. Dessutom ordnades en kurs i springlek och halling i mars.

En av eldsjälarna bakom vårens program är Erik Ronström. Han har nyligen flyttat tillbaka till Gotland efter flera år på fastlandet och ville gärna bidra till att skapa ett mer stabilt folkmusikliv på ön.

– Jag kände att det behövs en kontinuitet. Om vi har ett terminsprogram når vi fler än om vi har kort framförhållning.

Sagt och gjort. Gruppen beslöt sig för temat duos på vårens konsertprogram och bokade in fyra duos i toppklass. Två av konserterna har nu ägt rum, med Bridget Marsden och Jon Holmén, respektive Klas af Edholm och Andreas Risan.

– Det har inte varit jättemycket publik, men folk vet att evenemangen finns i alla fall.

Hittills har det kommit runt 20–30 personerna på vårens spelningar. Det är för lite för att det ska vara försvarbart i längden, säger Erik Ronström.

– Men det måste vara värt en satsning nu. När det var mycket publik runt år 2000 var snittet 80–100 personer så vi vet att det går. Vi måste bara få in vanan hos folk, att om det är något så går de på det.

Nästa konsert äger rum den 25 april på Fiket i Visby. Då är det svensk-franska Duo Jonsson Coudroy som spelar livfull, slingrande och överraskande folkmusik på fiol och dragspel. Sist ut i vår blir Sousou och Maher Cissoko som sjunger och spelar kora med influenser från reggae, folk, soul och pop den 9 maj på Almedalsbiblioteket.

Till hösten blir det ett liknande upplägg. Tema, artister och datum är dock inte spikade än. En ambition är att hälften av evenemangen ska äga rum utanför Visby. Tanken är också att satsa mer på kurser.

Spel- och danskvällarna har hittills arrangerats i Visby, Hemse, Mästerby och Vallstena. De ger lokala musiker och dansare möjlighet att träffas och i vår har de lockat mellan 20 och 50 personer per gång.

– Folkmusik är verkligen deltagarkultur. Många spelar själva, och musiken gör det lätt att träffas och spela tillsammans.

Om ett antal folkmusiker möts har de troligen en viss gemensam repertoar, är vana vid att improvisera och kan ha en relativt flexibel sättning. Musiker som spelar rock eller klassiskt har inte riktigt samma frihet, menar Erik Ronström. Det är ett av skälen till att han själv har fastnat för folkmusik som genre.

– Om man har en viss gemensam grund kan man få kontakt med jättemycket folk genom att spela tillsammans. Det gillar jag verkligen.

Nu hoppas han att fler på ön ska tänka att folkmusik kan vara något för dem.

– Folkmusik som ord är väldigt svårt. Jag tror att många associerar det med fiol, nyckelharpa, dragspel, midsommar och knätofsar. Ja, folkmusik kan vara allt det där, men det kan vara mycket mer.

Erik Ronström jämför med det engelska uttrycket folk music som kan vara allt från country till visor.

– För mig är folkmusik mycket bredare. Det är en genre bland andra och det har mer med hur det låter att göra än hur det utövas. Jag tror att många tänker att folkmusik inte är något för dem för de vet inte vad det är och kan vara.

Men ett nytt uppsving, som folkmusiken fick på 1970-talet, tror han inte är så sannolikt.

– Att det blev en revival då berodde på att många inte visste att folkmusik fanns. Nu är folkmusik en bland många subkulturer, som rullar på och är livskraftig. Musicerandet är mycket mer stabilt nu. Många spelar i alla åldrar, och på hög nivå. Och det gör de för att de gillar den musiken. Det tycker jag är sunt.

Han gläder sig åt att intresset för folkmusik inte tycks bygga på nationalistiska ideal.

– Dagens folkmusiker spelar inte för att musiken är gammal eller svensk. Folkmusiken gjorde i stor utsträckning upp med det på 1970- och 1980-talen när de kastade ut nationaldräkterna. Vi är ett stort tack skyldiga dem som tog det steget. Det var tufft för dem, men tack vare det har vi en mycket mer levande kultur som inte är museal eller tillbakablickande, utan som vilken musikgenre som helst.

Läs mer på www.kfroxy.se.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu