Cykel blir billigare för alla
Forskare i Lund har jämfört kostnaderna för att åka bil med att använda cykel. Det är förhållandena i Köpenhamn som har stått modell och resultatet visar att alla tjänar på att välja cykeln.
– Om jag hade haft bil hade jag nog försökt köra mindre med tanke på miljön, säger Frans Möller och sätter nyckeln i låset till en cykel utanför matbutiken.
– Jag har egentligen ingen användning för en bil. Busskort fungerar lika bra.
Han är student och åker oftast buss men hade han haft råd hade han nog ändå köpt en bil. Idag är han ute på ett snabbt ärende och då fungerar cykeln bäst tycker han.
Andra cyklister påpekar att utöver samhällsnyttan och ekonomin så är det både snabbare och smidigare att lämna bilen hemma. I alla fall om man rör sig inom en stad.
Studien från Lunds universitet visar att cykeln är ett bra val om man ser till helhetsbilden. Kilometerpriset för en bilresa uppmättes till strax under fem kronor. En tur på cykel landade enligt samma räknesätt på under en krona. Med andra ord, prislappen blir sex gånger dyrare som bilist.
Det handlar både om privata kostnader på individnivå och om samhällets kopplade till hälsa och påverkan på till exempel miljön och infrastrukturen. Den så kallade kostnad-nytta-analysen används inom Köpenhamns stad för att planera nya satsningar på cykelvägar.
Enligt studien går bilens negativa påverkan även igen om man enbart tittar på samhällets kostnad eller nytta. Bilresan blir här en belastning medan cykelturen en vinst.
– Kostnad-nytta-analysen i Köpenhamn visar att investeringar i cykelinfrastruktur och cykelvänlig politik är ekonomiskt hållbart och ger hög avkastning, skriver Stefan Gössling, från institutionen för service managemaent och tjänstevetenskap, i ett pressmeddelande.

