Jakten på William Onyeabor – världens funkigaste man
Den hemlige artisten kan få vem som helst att dansa. Men vem är han egentligen?
Jag var bara tvungen att dansa när jag hörde William Onyeabor för första gången. Efter tio minuter av fantastisk afrofunk, som kändes omöjlig att placera i tid och rum, var jag tvungen att fråga klubbens dj om artisten. Låten var Good name från ett album gjort 1983. Artisten: William Onyeabor.
Det här var för bra för att glömmas bort. Mina efterforskningar av originalskivan visade att den var i det närmaste omöjlig att hitta; om jag skulle ha turen att stöta på ett exemplar skulle priset ligga på flera tusen kronor.
Genom skivbolaget Luaka Bop hittade jag till sist en samlingsskiva där Good name fanns med. Luaka Bop har under 25 år gett ut musik från världens alla hörn. Bakom labeln återfinns forne Talking Heads-sångaren David Byrne och hans kollega Yale Evelev. När de beslöt sig för att återutge mer musik av William Onyeabor ville de även ha en tillförlitlig biografi, vilket visade sig vara problematiskt. Det fanns nämligen i stort sett ingen som visste något om artisten vars musik fått dem så exalterade.
Och det finns fler som jagat efter Onyeabor. I dokumentärfilmen Fantastic man, som finns att se på Youtube, är det filmaren Jake Sumner som försöker att kartlägga den unika musikern. Här får man reda på att Onyeabor i sin ungdom var i Sovjetunionen där han studerade film och att han återvände till Nigeria på 70-talet för att bygga upp sin egen filmstudio Wilfilms. Någon annan hävdar att Onyeabor studerade juridik i England, medan andra uppgifter gör gällande att han var en affärsman i Nigeria. Mysteriet kvarstår: Vem var William Onyeabor?
I Sumners film ställs mer frågor än svar ges. Var fick Onyeabor tag i all elektronik som han har med på sina album, utrustning som var extrem svår att finna i Afrika vid denna tidpunkt. Och hur kunde han finansiera sin studio? Varför var han så extremt tillbakadragen? Och var hade han funnit inspirationen till sin musik, som var långt före sin tid?
Faktum är att William Onyeabor mellan 1978 och 1985 gav ut ett album varje år, och de innehåller musik som än i dag får varje dansgolv att koka. Det som är intressant är att hans musik låter så modern; mixen av afrofunk och disco får ett alldeles eget sound genom användandet av allehanda primitiva syntar. I filmen är det till och med någon som träffande beskriver Onyeabor som Västafrikas svar på Kraftwerk.
När Sumner till sist hittar Onyeabor i Enuge i Nigeria ställer han inte upp på någon intervju. Han har vigt sitt liv till kristendomen och överlag är han totalt ointresserad av att tala om sitt tidigare liv.
Den som vill veta mer om personen William Onyeabor går förmodligen bet. För den som vill höra mer av hans musik finns hopp. Nyligen släppte Luaka Bop alla hans originalalbum på nytt, samlade på en 9-cd box. Mycket nöje!